کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

نخستین نشست کتاب خوان

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۲ ق.ظ

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین "نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده" عصر امروز (27 خرداد) در آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

"کتاب خوان" که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده، مقرر بود در هر نشست، پذیرای نَقلی از حدود 8 کتاب باشد، پس از انتشار فراخوان اولین نشست با استقبالی پیش بینی نشده مواجه شد. طی هفته ای که گذشت، بالغ بر 70 داوطلب اعم از کتابدار، مسئولین ستادی و در مواردی اعضای کتابخانه‌ها نسبت به ارائه مطلب در این آغازین نشست، اعلام آمادگی کردند. این شوق حضور، بانیان برگزاری نشست را بر آن داشت که با تغییراتی در اجرای آن، شرایط را برای حضور اکثریت علاقمندان، در حد امکان، فراهم نمایند. به این ترتیب "کتاب‌خوان" به مدت 120 دقیقه میزبان حضور بالغ بر 150 دوستدار کتاب و 14 ارائه دهنده بود.

 

معرفی 14 کتاب ارائه شده در ادامه مطلب

 

سخنان دبیرکل نهاد مقدمه ورود به این نشست بود. وی که مدیریت این نشست را نیز بر عهده داشت، بیان کرد: "کتاب‌خوان" شروع یک سلسله نشست‌هایی در سراسر کشور است که به همت کتابداران، کتابخوانان و همه اهالی کتاب و فرهنگ رونق خواهد گرفت. انشاالله بتوانیم به مطالبه رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم و کتابخوانی به عادتی مألوف، مأنوس و رایج در بین ما تبدیل شود. هر چند این کار در آغاز راه ممکن است با نواقصی رو به رو باشد. با این‌حال، با پیشنهادات، انتقادات، مشارکت و مساعدت شما، این برنامه را آغاز کرده‌ایم. داعیه‌ای برای مدیریت آن نداریم؛ و از تداوم آن توسط هر مرکز، سازمان و نهادی حمایت می‌کنیم. چراکه خود را موظف و مسئول به حمایت از آن می‌دانیم و هدف ما ترویح کتابخوانی است.

ضیافت کتاب با معرفی "بیوه کشی" یوسف علیخانی آغاز شد. وی در ابتدای صحبت‌های خود، این استقبال و شوق جمعیت حاضر را ستودنی دانست. "بیوه کشی" روایت سنتی قدیمی در جامعه روستایی ایران است. سنتی که مطابق با آن در صورت فوت همسر زن، او امکان زندگی را با کسی جز برادر وی نداشت. وجه مشخصه ارائه این اثر حضور نویسنده و لحن صمیمی وی در پرداختن به شخصیتهای داستان بود.

"
خدمات کتابخانه ای برای کودکان"، کتابی دیگر در نشست "کتاب‌خوان"، از سوی دکتر مهردخت وزیرپور، پیشکسوت رشته کتابداری و مشاور دبیرکل نهاد ارائه شد. دکتر وزیرپور پس از تأکید بر ضرورت توجه به دوران کودکی و نقش سرنوشت ساز آن بر سایر مقاطع زندگی، این کتاب را به عنوان منبعی مفید و راهنما برای کتابداران، به منظور ارائه خدمات متنوع ویژه کودکان معرفی کرد. وی برجستگی این اثر را، تخصص مؤلفین آن در رشته کتابداری و تجربه آنان در حوزه کار با کودک دانست.


"
مربای شیرین نوشته هوشنگ مرادی کرمانی"؛ " قصه گویی نوشته آرتور روشن"؛ " بچه های کارون نوشته احمد دهقان"؛ " در محضر لاهوتیان نوشته محمد علی مجاهدی"؛ " فرزندان سیمرغ نوشته علی شاهری"؛ " روانشناسی تنبلی نوشته ادوین سی. بلس"؛ "همسر مسافر زمان نوشته آدری نیفنگر"؛ " نگهبان تاریکی نوشته مجید قیصری"؛ " جان جهان، نویسنده : سوزانا تامارو"؛ " یخی که عاشق خورشید شد نوشته رضا موزونی"؛ " آشنایی با امام عصر نوشته علی هراتیان"؛ "یک عاشقانه آرام نوشته نادر ابراهیمی" از دیگر آثاری بودند که در نخستین نشست " کتاب‌خوان" معرفی شد.

آنچنان که در متن فراخوان این نشست آمده بود، " کتاب‌خوان" ارائه ای به یاد ماندنی از یک اثر را تشویق می‌کند و بعضی از راویان کتاب‌های این نخستین نشست، به طرق گوناگون، از گره زدن و ربط مطالب کتاب به تجارب شخصی تا ارتباط دوستی خود با نویسنده اثر، سعی در طرح روایتی شیرین از کتاب مورد نظر خود کردند.

نخستین " نشست به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده" پس از 120 دقیقه و معرفی 14 کتاب، به پایان رسید. علیرضا مختارپور در خاتمه این نشست، حضور در این جمع صمیمانه را یکی از بهترین خاطرات خود دانست و نسبت به تداوم این نشست‌ها در کتابخانه‌های سراسر کشور، ابراز امیدواری کرد.

 

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی