کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه






کمیته منطقه‌ای آسیا ـ اقیانوسیه برنامه حافظه جهانی MOWCAP که در سال 1998 با هدف نگهداری از مجموعه‌های آرشیو و کتابخانه‌ای ارزشمند منطقه، تسهیل تبادل اطلاعات میان شبکه‌های متخصصین و افزایش منابع لازم در جهت حفاظت و اشاعه دسترسی به میراث مستند در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده بود، هفتمین اجلاس خود را در شهر Hue ویتنام در  برگزار نمود.

در این اجلاس کتاب معرفی شده از سوی ایران با عنوان "عرفات‌‌العاشفین و عرصات‌العارفین "در فهرست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه ثبت شد.  تاکنون 9 اثر از ایران در حافظه جهانی به ثبت رسیده است. و با ثبت اخیر تعداد آثار ثبت شده ایران در فهرست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه نیز به 5 اثر رسید.

معرفی اثر ثبت شده جدید

"کتاب عرفات‌‌العاشفین و عرصات‌العارفین "که برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شده است یکی از بزرگترین و مهمترین تذکره‌های فارسی است که در سالهای 1022-1024 هجری قمری از سوی تقی‌الدین محمد اوحدی حسینی دقاقی بلیانی (973-1040) شاعر، ادیب و نویسنده نام‌آور دوره صفوی به رشته تحریر درآمده است. هدف از تألیف این کتاب بر اساس آنچه در مقدمه کتاب آمده است جاودان کردن نام گویندگان و شعرای فارسی زبان است.
این کتاب شامل مقدمه‌ای مفصل در کلیات حاوی شرح احوال مفصل مؤلف و حوادث سفر وی به هند و 28«عرصه» (هر عرصه به یک حرف اختصاص دارد) است و هر «عرصه» در سه غرفه متقدمین، متوسطین و متأخرین به شرح حال نزدیک به 3500 تن از شعرا به همراه گزیده‌ای از آثار آنان پرداخته است.

این اثر کم نظیر از نظر جامعیت و تفضیل، با شِم انتقادی به تاریخ ادبی آن دوران پرداخته و فراتر از فواید ادبی و اهمیت آن در تراجم احوال شعرا، چهره واقعی ادب و آداب و رسوم ، شیوه زندگی و اجتماعیات عصر صفوی در ایران و هند را ترسیم کرده و بارها مورد استفاده وسیع تذکره نویسان قدیم و محققان معاصر قرار گرفته است.


  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی