کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

تاریخ و فرهنگ مریانج

پنجشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳ ق.ظ


از سلسله نشست‎های «همدان‎شناسی» با عنوان معرفی و نقد کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست ضمن تقدیر از عبدالله مظاهری، مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج، گفت:
سلسله‌نشست‌هایی همدان‌شناسی با موضوع استان همدان در راستای تعمیق اطلاعات و دانش عمومی مردم استان از فرهنگ همدان و آشنایی علاقه‌مندان با تاریخ و جغرافیای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، برگزار می‌شود.

در ادامه مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج  اظهار کرد: هدف از تدوین این کتاب نگاهی به فرهنگ و تاریخ مریانج است که مفصل در مقدمه کتاب مشخص و بیان شده است.
عبدالله مظاهری با بیان اینکه خردهفرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بومی و محلی است که تاریخ یک منطقه و کشور را می‌سازد، افزود: چون خردهفرهنگ‌ها متأسفانه در جامعه در حال نابودی است و همچنین آداب و رسوم و گویش‌های مریانج کمرنگ شده است بر آن شدم که برای ثبت و ضبط این آداب و گویش‌های محلی کتابی با این عنوان بنویسم.
وی ادامه داد: از سال‌های 83 ـ 82 این کار را با جمع‌آوری اطلاعات در خصوص فرهنگ و سنت مردم مریانج آغاز کردم ولی چون امکان چاپ این کتاب را نداشتم از سوی شهرداری مریانج مورد حمایت مالی و تشویق قرار گرفتم.
مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج با بیان اینکه در مدت دو سال گذشته تاکنون کار تدوین و چاپ این کتاب انجام شد؛ در خصوص شیوه تحریر این کتاب گفت: بخشی از این کتاب در خصوص جغرافیا، تاریخ و سنگ نوشته‌های تاریخی این شهر و... به صورت مستند آمده که جنبه عامیانه، ضرب‌المثل و روایی دارد و از مردم مریانج جمع‌آوری شده است.
وی اضافه کرد: بخشی از کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج نیز مربوط به تاریخ محلی مریانج و مسائل اجتماعی به شکلی جامعه‌شناسانه مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
مظاهری در خصوص مخاطبان کتاب نوشته شده خاطرنشان کرد: مخاطبان کتاب "تاریخ و فرهنگ مریانج" در نوع عام شامل مردم مریانج هستند که با خواندن این کتاب می‌توانند تغییرات منطقه زندگی خود را با نام گذران زندگی احساس و درک کنند و در این بخش سعی شده با زبان عامیانه و قابل فهم این موارد نوشته شود.
وی تصریح کرد: در این کتاب مخاطبان خاص مانند کسانی که اهل جامعه‌شناسی، جغرافیا و تاریخ هستند نیز برای استفاده از کتاب در نظر گرفته شده‌اند.
مؤلف کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج گفت: در کتاب تاریخ و فرهنگ مریانج علاوه بر روایت ضرب‌المثل در خصوص گویش و سیر تحولات زبان فارسی و تغییرات آن نیز از ابتدا تاکنون مطالبی بیان شده است.
وی با بیان اینکه کتاب تاریخ و فرهنگ شهر مریانج در 5 بخش و 6 فصل تدوین شده است، اظهار کرد: سعی شده که این کتاب مورد قضاوت و داوری شخصی مؤلف  قرار نگیرد و این قضاوت به خواننده این کتاب محول شود و باید دانست که این کتاب برای آیندگان و نسل آینده می‌تواند مثمر ثمر باشد.

شهردار مریانج نیز گفت: بخشی از تاریخ مریانج در این کتاب تالیف شده و بخشی دیگر نیز در کتاب علمداران یک، 2 و 3 ارائه می‌شود.
معصوم‌علیزاده با بیان اینکه برای تالیف این کتاب 6.5 میلیون تومان هزینه شده است، بیان کرد: امیدواریم شهرداری مریانج به عنوان متولی این کار فرهنگی بتواند الگویی در انتقال بخشی از فرهنگ مریانج به نسل آینده باشد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی