کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان همزمان با هفته دفاع مقدس، کتاب قلب طلایی نوشته زهرا اسدی با حضور اعضای فعال  کتابخانه   وپایگاه بسیج عطیه در کتابخانه امام حسین(ع) نقد و بررسی گردید.

کتاب قلب طلایی که در سال 1388 به چاپ رسیده است در پانزده فصل و 420 صفحه می باشد رمانی است با موضوع و محوریت عشق و انتظار که در دوران دفاع مقدس می گذرد. شخصیت اصلی داستان(آذر) نمونه ای از  بیشمار زنهایی است که کل اسارت دلدادگانشان چشم انتظار ماندند و اینگونه سهم و دین خود را به رزمندگان و میهن و کشورشان ادا کردند، زنانی که طی این سالهای پس از جنگ خیلی کم به آنها پرداخته شده  و حتی به فراموشی سپرده شده اند. بنابراین این رمان به مناسبت هفته دفاع مقدس و برای یادآوری شجاعت و ایثار و از خودگذشتگی این قشر مظلوم جامعه جهت نقد انتخاب گردید.

داستان کتاب  در بندر انزلی و در سالهای اول انقلاب می گذرد؛ نجات جان آذر از غرق شدن در دریا، تعلق خاطر او به ناجیش یعنی مهرداد کاشانی و ادامه روند زندگی این دو دلداده سپس فراق به دلیل مفقود گردیدن مهرداد در عملیات هوایی و سقوط هواپیمایش در خاک عراق در کنار سالهای طولانی انتظار همراه با  مشکلات و مشقات زندگی،  و رخ دادن اتفاقاتی شیرین و جذاب برای این دوخانواده،رمان را شکل می دهند؛ این روندتا بعداز جنگ تحمیلی و آزادی اسرای جنگی پیش می رود تا اینکه مهرداد به دلیل اینکه حافظه اش را در اثرسقوط از دست داده است به ایران بازگردانده شده و در آسایشگاهی مستقرمی شود اما به صورت اتفاقی توسط خواهرش مریم پیدا شده و تلاش برای بدست آوردن حافظه اش از طرف همه بخصوص آذر آغاز می گردد؛ در نهایت بازگشت حافظه مهرداد و شناختن دختری که کل این سالها به انتظار او مانده است ، دختری که تصویرش نکته اتکای ذهن مهرداد برای تحمل سختیهای اسارت بوده است را شاهد هستیم.

بهنام میرزایی (منتقد) در این باره گفت: گره رمان که اسم رمان هم هست (قلب طلایی)، برای شروع انتظار آذر و همچنیین بیاد آوردن حافظه مهرداد و کش و قوس آن نماد خوبی است .

در خلال رمان ،با زندگی کوچ مانند نظامی ها آشنا می شویم که فرزندان ایشان مجبور هستند نیم سال تحصیلی را در یک استان و گاه نیم سال دیگر را در استانی دیگر بگذرانند و هر چند وقت در یک شهر اجبار به
زندگی دارند و باید خودشان را با شرایط تطبیق دهند.

از نقاط ضعف کتاب طرح روی جلد است که از محتوای کتاب نشانه و اثری نمی دهد.
از نقاط ضعف دیگر ، معرفی تعداد زیادی از اشخاص و پرداختن به زندگی آنهاست که کمکی به روند قصه ندارند و تنها باعث قطور شدن رمان گشته اند.
همچنین پرداختن به فضاهایی که بود و نبودشان تاثیری ندارد  و تنها برای تنوع می باشد در حالی که انتظار می رود در گره گشایی بسیار موثر باشند ، ولی اینگونه نیست. از نکات ضعف اصلی رمان ،پرشهای زمانی و مکانی است بدون بخش بندی و انتقال این پرشها در فصلها ، که این مساله باعث بوجود آمدن وقفه در ذهن مخاطب و ایجاد خلاء در خوانش  می گردد.

کتاب «قلب طلایی» مورد نقد و بررسی قرار گرفت


از دیگر برنامه ها و فعالیتهای صورت گرفته در این هفته می توان  به موارد زیر اشاره کرد:

مراسم غبار روبی گلزار شهدا به همت کتابخانه عمومی امام حسین(ع) با حضور  مسئول کتابخانه برگزار  و پس از خواندن فاتحه مزار مبارک شهدا غبارروبی و گل باران شد.

در  هفته دفاع مقدس  1395مزار مبارک شهدا غبارروبی و گل باران شد.


  در  هفته  دفاع مقدس مزار مبارک شهدا غبارروبی و گل باران شد.


همچنین  نمایشگاه کتاب از منابع مربوط به دفاع مقدس کتابخانه، برگزار گردید.

همچنین ضمن برپایی نمایشگاه کتاب از منابع مربوط به دفاع مقدس کتابخانه، برگزار گردید.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی