کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

سامانه پژوهش‌کار

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶ ب.ظ

 سامانه «پژوهش‌کار: راهنمای پژوهش و پژوهشگران»  با افق توانمندسازی و توان‌افزایی پژوهشی همه کسانی طراحی شده است که کارشان پژوهش یا راهنمایی، داوری، یا تجاری‌سازی پژوهش است. پایین بودن کیفیت پژوهش‌ها و رشد افسار گسیخته پژوهش‌های رفع‌تکلیفی و بداخلاقی‌های علمی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) را بر آن داشت که یک سامانه آموزشی و اطلاعاتی برای پژوهش و پژوهشگران راه‌اندازی کند. محتوای آموزشی این سامانه بر محور سه چالش زیر و با رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری» انجام شد:

c        چالش نخست: نوشته‌های روش پژوهش، پژوهشگران را با روش‌های پژوهش آشنا می‌کنند، ولی خوب پرسیدن و چگونگی پایش و طرح پرسش‌های خوب را به پژوهشگران یاد نمی‌دهند.

c        چالش دوم: هر پژوهش و هر پژوهشگر، یگانه است. بنابراین نمی‌توان با یک نسخه، نیازهای آموزشی همة پژوهشگران را برای همه پژوهش‌ها فراهم آورد.

c        چالش سوم: تغییر در نظام آموزش و پژوهش بسیار زمان‌بر،‌ ولی شروع از پژوهشگر آسان‌تر و زودبازده‌تر است.

آموزه‌های این سامانه در سه بخش «طراحی»، «اجرا»، و «ارائه» پژوهش هستند و برای یادگیری بیشتر و بهتر، نمونه‌ها و منابع سودمندی نیز در پایان هر سرفصل آمده است. این سامانه در نشانی research.irandoc.ac.ir در دسترس همگان است و برای بهره‌برداری پژوهشگران، استادان راهنما و مشاور، اساتید داور، و سردبیران و هیئت تحریریة نشریه‌های علمی، راهنماهایی در گزینه «درباره پژوهش‌کار» در سامانه ارائه شده است. از ویژگی‌های این سامانه، امکان روزآوری آن بر پایه دستاوردهای نوین و همچنین با مشارکت کاربران است.

پژوهش‌کار سامانه صفر تا صد پژوهش است برای تمام کسانی که به نوعی درگیر پژوهش، داوری پژوهش، راهنمایی پژوهش، نشر پژوهش و یا تجاری‌سازی پژوهش هستند.

آموزه‌های این سامانه با طیف متنوعی از منابع و نمونه‌های مفید پشتیبانی شده‌اند. این، امکان یادگیری و آموزش پژوهش را در یک ایستگاه فراهم می‌‌آورد.

بی‌گمان گسترش چنین آموزه‌هایی، نقشی چشم‌گیر در تغییر رفتار پژوهشگران و بهبود پژوهش‌ها خواهد داشت. امید که این خدمت کوچک ، زمینه‌ساز پیشرفت بیشتر در پژوهش و تولید علم سودمند و پیشبرد نظام ملی نوآوری باشد.




  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی