کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

کتابخانه های بی کتابدار در مسکو

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ق.ظ

مسکو - ایرنا - در بسیاری از بوستان های ابر شهر مسکو پایتخت روسیه که بیشتر عرصه های جنگلی است، مردم در طول تمامی ساعات روز و حتی در برخی پارک ها شب ها نیز حضور دارند و از امکانات فراوان بهره می گیرند که مهمترین آنها کتابخانه های همیشه باز و بی کتابدار است.

به گزارش ایرنا، بخش های غیر مرکزی شهر 13 میلیون نفری مسکو بیشتر به صورت مناطق نزدیک ولی جدا از هم پراکنده در دل جنگل ها و بوستان های طبیعی است.
این عرصه های سبز جنگلی و پارکی با دریاچه ها، مرداب های کوچک و بزرگ، رودخانه ها و نهرها در حقیقت فضای باز هزاران مجمتع مسکونی ساخته شده در دوران کمونیستی است که بسیاری از واحدهای آنها کمتر از 40 متر مربع مساحت دارند، ولی محل زندگی خانواده های پر جمعیت است.
افزایش ناگهانی ساخت برج های مسکونی با واحدهای کوچک و ارزان در هم تنیده پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 در مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه برای پاسخ دادن به نیاز موج مهاجرت ها براساس الگوی دوران کمونیستی، سبب شده است پارک های محلی کوچک و بزرگ مناطق مختلف مانند محوطه بوستان ها بیشتر مورد استفاده مردم بویژه کودکان قرار گیرد.
از این رو، شهرداری شهرهای بزرگ روسیه بویژه مسکو بخش های مختلفی را برای بهره وری مردم از این پارک ها تدارک دیده اند که مهمترین آنها امکان ماهیگیری از مرداب ها و رودخانه ها، تاسیسات ورزشی رایگان برای تمامی سنین، مسیرهای دوچرخه سواری، سکوهای استراحت خانوادگی به صورت پیک نیک و مهم تر از همه فضای ویژه کتابخانه و کتابخوانی است.
شهرداری شهرهای بزرگ روسیه بویژه مسکو با همکاری نهادهای فرهنگی و غیر دولتی و همراهی مردم در اهدای کتاب در بسیاری از پارک ها و بوستان ها، صدها اتاق خواندن، ایستگاه کتابداری، کتابخانه های کوچک با طراحی های متفاوت و ظاهری جذاب با امکان بهره برداری زمستانه و تابستانه را راه اندازی کرده اند.
دسترسی آزاد و تمام وقت به کتاب ها با موضوع های مختلف حتی کودکانه، میزها و فضای مطالعه با سقف و نور مناسب و همچنین رسیدگی مداوم به آن با نظافت و تازه کردن عناوین کتاب از جمله خدمات ارائه شده در این بخش است.
ارتباط بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی به شیوه استاندارد، دور کردن افراد بویژه کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای و موبایلی، آشتی جوانان با کتاب، استفاده از فرصت های کوتاه استراحت هنگام ترددهای شهری و تفریحی از دلایل سازمان های اقدام کننده در راه اندازی و مدیریت ایستگاه های کتابخوانی بدون کتابدار است.
از سوی دیگر، حضور دانش آموزان مدارس به صورت برنامه ریزی شده در پارک های دارای این امکانات با مسابقه کتابخوانی و اهدای جوایز برنامه ریزی می شود تا بیشتر با فرهنگ مطالعه غیر درسی آشنا شوند.
همچنین بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی برنامه های مختلف فرهنگی اداری مانند تقدیر از همکاران و نشست های کاری را در سالن ها و فضای باز کتابخانه های کوچک پارکی نزدیک برگزار می کنند.
یکی از دلایل گسترش این رویکرد در روسیه، دور بودن کتابخانه های اصلی و استاندارد از محل زندگی مردم، ساعت کار مشخص و محدود، مقررات دست و پاگیر کتابخوانی و کتاب بردن و همچنین فضاهای شبه اداری برای مطالعه است که سبب شده این اماکن خلوت شود، اما بر خلاف آن، کتابخانه های آزاد شبانه روزی در بوستان ها، هوای جنگلی و لطیف و همچنین تنوع موضوعی کتاب ها سبب شده این شیوه مورد استقبال مردم قرار گیرد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی