کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

پازلی به شکل کتاب

يكشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ق.ظ

معمای لئوناردو داوینچی در قالب پازلی به شکل کتاب

 «کودکس سیلندا» (Codex Silenda) یک پازل پیچیده به شکل یک کتاب چوبی ۵ صفحه‌ای است که در آن، حل سوال هر صفحه مستلزم پاسخ به معمای صفحه قبل است. این وسیله به گونه‌ای طراحی شده است که برای جواب معمای آن، باید قفل‌های مکانیکی تمام صفحات به ترتیب باز شوند. در واقع هر صفحه از کتاب کودکس سیلندا شامل یک معمای جدید است که با قسمت‌های متحرک مکانیکی حل می‌شوند.

 

این پازل داستان یکی از شاگردان داوینچی را در کارگاه او روایت می کند.

بردی ویتنی، خالق این کتاب که آن را به عنوان پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ایالت آیووا  آمریکا ساخته می‌گوید: هیچ‌وقت معماهای جورچین را دوست نداشته‌ام برای همین چنین کتابی را ساختم.  

ویتنی کتاب کودکس سیلندا را با استفاده از ۱۰۰ قطعه چوب درختان افرا و توسکا جنگلی توسط لیزر ساخته و برای اتصال آن‌ها چرخ‌دنده‌های متحرکی را در لایه چند اینتچی صفحات کتاب پنهان کرده است.

 در اولین صفحه "دست‌نگاشت سیلندا" یک سازه عنبیه‌شکل مکانیکی را مشاهده می‌کنید که با حرکت دادن اهرم کنار آن باز و بسته می‌شود. با باز شدن عنبیه مکانیکی، معما وارد مرحله بعد می‌شود.

«بردی ویتنی» (Brady Whtney)، خالق این اثر هنری برای تولید تعداد بیشتری از این وسیله به نهاد "کیک استارتر" (Kickstarter) که در زمینه کمک به پروژه‌های خلاقانه فعالیت دارد، درخواست کمک مالی کرده است. 

 در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می رود در آوریل ۲۰۱۷ این پازل وارد بازار شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی