کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

نقد شد: کتاب «ناز بالش»

يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۱ ق.ظ

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان،  کتاب «نازبالش» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی نقد و بررسی شد
 کتاب "ناز بالش" نوشته‌ای متفاوت از هوشنگ مرادی کرمانی توسط انتشارات معین در 160 صفحه به چاپ رسیده است.
این کتاب که در مورد تخم کدوهایی است که خوردن آن سبب ازدیاد هوش در فرد می‌شود، با نثری راحت و روان و آوردن واژگان ساده و قابل فهم مناسب سن نوجوانان به نظر می‌رسد اما با توجه به استفاده از انتقادهای اجتماعی و طنز تلخی که در کتاب نهفته است، مطالعه آن برای بزرگسالان نیز خالی از لطف و بهره نخواهد بود.
 این کتاب همچون اکثر آثار مرادی کرمانی با نثری روان و ملموس، روایت ساده رخدادها، استفاده از ضرب المثل ها و آداب و رسوم عامه، با کاربرد واژگان محاوره‌ای و با زبانی با رگه های طنز نگارش شده اما وجه تمایز اصلی این نوشته با دیگر آثار مرادی کرمانی در این است که برخلاف دیگر کتاب های نویسنده این اثر از سبک واقع گرا به سبک داستان‌های فانتزی تمایل دارد.
 مفاهیمی همچون کلاغ باهوش، تخم کدوهای هوش آور، برخی توصیفات مکان، زمان و رخداد ها بر فانتزی بودن اثر صحه می‌گذارد.
از نقاط ضعف کتاب دو تکه شدن داستان است که با آوردن داستان آقا ماشالا در ابتدای قصه به نوعی با مقدمه‌ای طولانی برای طرح اصلی داستان مواجه بودیم و همچنین توصیف جزییات گاهی بیش از حد بود (مانند جایی که دمدمی مزاج بودن کدخدا را به خاطر تصمیم‌گیری در مورد ساعت نشان می‌دهد).
 شخصیت‌های داستان نیز ساده و سطحی و در چند مورد کلیشه‌ای توصیف شده‌اند که گرچه درک آنرا به خصوص برای مخاطب نوجوان راحت‌تر میکند اما در کل به خاطر اینکه عمیق نیستند، تاثیر لازم روی مخاطب کمتر اتفاق می‌افتد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی