کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

«دشت‌بان»

شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷ ق.ظ

 رمان «دشت‌بان» ویژه رده سنی نوجوانان در ۲۴۳ صفحه و به قلم «احمد دهقان» نوشته شده است.

دشت‌بان ماجرای یک خانواده روستایی در جنگ است؛ خانواده‌ای که پدر و پدربزرگ در آن دشت‌بان بوده‌اند و در کنار رود الوند نزدیک قصرشیرین زندگی می‌کردند؛ اما جنگ به آن‌ها هجوم می‌آورد و مجبور به فرار می‌شوند و در طول این فرار و ترک دیار، حوادثی پیش می‌آید که باعث می‌شود تا آن‌ها به یک دره و غار پناه ببرند، مدتی آن‌جا می‌مانند و پس از پشت سر گذاشتن حوادثی، داستان در اواسط فصل زمستان پایان می‌یابد. راوی این کتاب مثل داستان‌های قبلی دهقان، «ناصر» نام دارد که اتفاقات را در ۱۶ فصل روایت می‌کند.

بعد از شروع حملات عراق، با شدّت گرفتن حملات هواپیماهای عراقی و قتل عام مردم و فرار خانواده‌های جنگ‌ زده به سمت دشت ذهاب، پدر ناصر خانواده را در غارسرخ پناه می‌دهد و خودش برای کمک به مردم، به صحنه‌های خونین رویارویی با دشمن متجاوز بر می‌گردد، اما بعد از مدتی فرمانده پدر را زخمی و تیر خورده به غار می‌آورد. حال پدر خوب می‌شود و فرمانده دوباره به سراغش می‌آید و او را برای کمک به مردم با خود می‌برد و به او می‌گوید: «تو همه جا را می‌شناسی. کسی را نداریم که کوره راه‌ها را بلد باشد. باید بیایی کمک مردم.» و به این ترتیب فصل جدیدی از اتفاقات شروع می‌شود.

 

 «دشت‌بان» روایت تلاش آدم‌ها برای زنده‌ ماندن است. در داستان، آدم‌هایی هستند که از یک طرف، با طبیعت مبارزه می‌کنند تا زنده بمانند و از سوی دیگر با دشمن پیش ‌رو و این نکته تا پایان کتاب مورد توجه‌ بوده و شاخصه‌ اصلی آن محسوب می‌شود.

 یک از ویژگی‌های کتاب بیان گوشه‌ای از تاریخ دوران جنگ با نیم نگاهی به مسائل عاطفی نوجوانان است،  بدیهی است نوجوان‌هایی که آن روزها را ندیده‌اند، با خواندن این کتاب درد و رنجی که هم میهن‌هایش در این ایام کشیده‌اند و با فداکاری‌ها و از جان گذشتگی‌های آنان آشنا می‌شود و با آنان همدردی می‌کند، با این امید که او را به دنیایی صلح آمیز نزدیک‌تر نماید.

گفتنی است کتاب «دشت‌بان» از سوی انتشارات کتاب نیستان در بازار نشر موجود است.




  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی