ب
سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم
بزرگداشت کتاب «الحیاه» گفت: یکی از اتفاقات مبارک و خوب سال ۹۴ در حوزه
نشر، پایان یافتن کتاب «الحیاه» در عرصه مکتوب و آغاز بهرهگیری از
«الحیاه» در حوزه فرهنگ است. برادران حکیمی مولفان این کتاب به اندازه کافی
شناخته شده هستند و بینیاز از توصیف من هستند.
وی گفت: کتاب «الحیاه» در رده کتابها و
مجموعههای روایی اسلامی قرار میگیرد زیرا سبک الحیاه اسلامی، اجتماعی و
نگرشش جامعهگرا و جامعهساز است. این کتاب به ارایه راهکار و حل مسایل
اجتماعی میپردازد.
صالحی در ادامه درباره کتاب «الحیاه» گفت:
این کتاب به عرضه عقلانی دین در قالب روایت اسلامی دین و اهل بیت نیز
میپردازد. به همین دلیل این کتاب قابلیت عرضه در سطح جهانی را نیز دارد
زیرا «الحیاه» برای انسانهای روی کره زمین قابل فهم است و عقل بشر تضادی
با آن حس نمیکند بلکه به ارتباطات عقلانی بین عقل و نقل میرسد.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
گفت: این کتاب چند نکته حاشیهای دارد که در اینجا به آن اشاره میکنم. در
این کتاب استمراری کاری به وضوح دیده میشود. «الحیاه» حاصل تلاش چهار دهه
متوالی مولفان برای حصول ۱۲ جلد است. در کتاب «الحیاه» دقتهای وسواس گونهای دیده میشود. در این
کار این دقتهای وسواسگونه در تدوین، آمادهسازی، عرصه و ترجمه زیادی
دیده میشود و مدت زمانی که برای گزینشها، تفسیرها و آمادهسازیها در این
کتاب صرف شده، این اثر را مثال زدنی کرده است.
صالحی ادامه داد: در «الحیاه» یک نظام
ارتباطی خاصی بین مسایل مختلف وجود دارد که روی هر یک از ابعاد آن میتوان
ساعتها بحث کرد. نگارش «الحیاه» نیز شکلی نظامگونه به مفاهیم دینی
میدهد. کتابهایی که در حوزه دینی نوشته شده است گاهی نگاهی تک عنصری به
مسایل دارد اما این کتاب اینگونه نیست و در آن عناصر به شکل مجموعهای متصل
به هم قرار میگیرند.
وی در پایان از جمله ویژگیهای کتاب
«الحیاه» را حضور پر رنگ متن بیش از حضور مولف عنوان کرد و گفت: ویژگی
مفهومی «الحیاه» این است که حضور متن در آن بیش از حضور مولف به چشم
میخورد. یعنی کسی که با «الحیاه» انس میگیرد حس میکند که با قرآن مرتبت
شده است. «الحیاه» گرچه گزینشگرایی و ساختارسازی دارد اما مولف در آن
پررنگتر از متن نیست و این کتاب میتواند برای مخاطبانش اطمینان سازی کند.