کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

۳۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
خرداد

مشکل اینجاست که زمان لازم برای خواندن تمام کتاب‌های فوق‌العاده خوب وجود ندارد. بنابراین ما باید راه دیگری بیابیم. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از وب‌سایت‌هایی می‌باشد که کتاب‌های متنوع را معرفی می‌نمایند، شما می‌توانید از طریق استدلال‌ها و تفکر افرادی که این کتاب‌ها را خوانده‌اند، مروری اجمالی بر این کتاب‌ها داشته باشید. در اینجا   هشت وب‌سایت معرفی کتاب ذکرشده است که می‌تواند به شما  در یافتن کتاب جدید کمک کند.
۱. گودریدز (http://GoodReads.com):

goodreads

گودریدز یکی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های بررسی کتاب بر روی اینترنت می‌باشد (و آمازون آن را به دلیل محبوبیت اش خریداری کرده است) و فهرست سازی کتاب این برنامه باورنکردنی است. شما می‌توانید از طریق این برنامه مشاهده نمایید که دوستتان در حال خواندن کدام کتاب می‌باشند و چه توصیه‌هایی می‌نمایند و کتابی که در حال مطالعه آن هستید، خوانده‌اید یا می‌خواهید بخواهید، را دنبال نمایید. بااین‌حال، این وب‌سایت کاملاً مبتنی بر بررسی‌ها و توصیه‌های کاربرانی می‌باشد که یافتن آن‌ها کار سختی ست، به‌عنوان‌مثال، نویسندگانی که افراد موردعلاقه شما هستند و شما آن‌ها را با هزار بدبختی از طریق مطالعه و بررسی‌های متعدد نظرات کاربران یافته‌اید.

۲. فیکشن فانتاستیک (http://fantasticfiction.co.uk):

fantasticfiction

فیکشن فانتاستیک، وب‌سایت مهمی می‌باشد که هنگام  جستجوی مجموعه کتاب‌های یک نویسنده به شما کمک می‌کند و حتی مجموعه کتاب‌ها را طبقه‌بندی می‌نماید لازم نیست تا شما نگران از دست دادن مجموعه کتاب‌هایتان یا نظم آن‌ها شوید و این وب‌سایت حتی کتاب‌هایی که به‌تازگی توسط نویسنده منتشرشده را نیز فهرست می‌نماید. هر صفحه آن شامل کتاب‌هایی می‌باشد که نویسنده پیشنهاد می‌نماید و همچنین دربردارنده بخشی می‌باشد که سایر نویسندگان پس از بررسی کتاب‌های پیشنهادی نویسنده مذکور، پیشنهاد نموده‌اند. این وب‌سایت یک منبع خارق‌العاده برای استفاده در کتابخانه و همچنین برای استفاده شخصی می‌باشد. تنها چند مسئله در مورد این سایت وجود دارد: اولاً، به‌واسطه بخش‌های زیادی که در هر صفحه وجود دارد، سازماندهی آن کمی گیج‌کننده است و ثانیاً، این سایت بر نویسندگان معروف تمرکز می‌نماید، مگر اینکه شما نام نویسندگانی را بدانید که شهرت کمتری دارند اما آثار خارق‌العاده‌ای دارند،

۳. مپ لیتریچر (http://literature-map.com):

literature-map

مپ لیتریچر نه‌تنها مفید می‌باشد بلکه بسیار سرگرم‌کننده نیز هست. کاربر نام نویسنده را در وب‌سایت می‌نویسد و وب‌سایت به معرفی وب‌سایت‌های نویسندگانی می‌پردازد که دارای نوشته‌هایی با سبک و ژانر مشابه نویسنده مذکور هستند. نامی نزدیک به نام نویسنده مذکور و نویسندگانی که شباهت بیشتری به هم دارند را معرفی می‌نماید. متأسفانه، این سایت تنها می‌تواند به معرفی نویسندگان و کتاب‌ها بپردازد، درصورتی‌که ممکن است فقط نوشته‌ها مشابه هم باشند و لزوماً به این معنی نیست که آن‌ها به شیوه که شما می‌خواهید به هم شباهت داشته باشند.

۴. بعد این باید چه کتابی را بخوانم؟ (http://whatshouldireadnext.com):

whatshouldireadnext

سایت What Should I Read Next به تجزیه‌وتحلیل فهرست علاقه‌مندی‌های تمامی اعضا می‌پردازد تا بتواند بهترین پیشنهاد را برای مطالعه بعدی هر کتابی معرفی نماید. شما می‌توانید به صفحه اصلی سایت بروید و یک عنوان کتاب را انتخاب کنید و آنگاه این سایت فهرستی از عناوین کتاب‌هایی را ارائه خواهد داد که سایرین به خواندن آن علاقه داشته‌اند و به این صورت از پیشنهاد‌های رایگان سایت استفاده کنید. یا، شما می‌توانید به‌صورت رایگان عضو این سایت شوید و فهرست کتاب‌های موردعلاقه خود را بسازید و پایگاه داده گسترده خود را به آن اضافه نمایید. تجزیه‌وتحلیل بر اساس فهرست علاقه‌مندی خوانندگان به‌طور شگفت‌آوری جالب است، اما کتاب‌های توصیه‌شده در این وب‌سایت تقریباً خیلی زیاد می‌باشد.

۵. مطالعه بعدی شما (http://yournextread.com/us):

YOURNEXTREAD

مطالعه بعدی شما (Your Next Read) به دو روش به شما کتاب پیشنهاد می‌نماید و شما می‌توانید در آن ثبت‌نام نمایید و «نقشه»کتاب‌های خود را در آن ایجاد نمایید. برای پیدا کردن کتاب‌های پیشنهادی، می‌توانید در فهرست کتاب‌های مطالعه شده جستجو نمایید یا می‌توانید عنوان موردنظر را در آن تایپ نمایید و ۸ کتاب دیگر در وب‌سایت ظاهر خواهد شد(و همچنین بررسی‌های سایت آمازون در مورد کتاب جستجو شده به شما نشان داده می‌شود). می‌توانید بر روی کتاب دیگری کلیک نمایید و مجدد سایت برای شما ۸ کتاب دیگر را نشان خواهد داد. همچنین می‌توانید پیشنهاد‌های خود را ارائه دهید. متأسفانه، اگر به دنبال نویسنده خاص یا کتابی در مجموعه بزرگ هستید، مانند کتاب ردوال(Redwall)، ممکن است گرفتار حلقه کتاب شوید، مهم نیست بر روی چه چیزی کلیک می‌کنید، بارها کتاب‌های مشابهی به شما معرفی می‌شود.

۶. کدام کتاب (http://openingthebook.com/whichbook):

openingthebook

کدام کتاب (Whichbook) سایت سرگرم‌کننده دیگری ست که بر اساس خلق‌وخوی شما در انتخاب کتاب به شما کمک می‌کند و می‌توانید به‌صورت رایگان یا ثبت‌نام در آن و ایجاد فهرست کتاب‌های موردعلاقه‌تان از این سایت بهره‌مند شوید. این سایت فهرستی از اسلایدر ها به شما ارائه می‌دهد و شما می‌توانید برای نشان دادن خلق‌وخوی خود چهار اسلایدر را انتخاب نمایید (آیا به دنبال چیزی شاد یا ناراحت‌کننده، مورد انتظار یا غیرقابل‌پیش‌بینی، روان یا سخت، بدون ارتباط با جنسیت یا تعدد جنسیت و غیره . .. می‌باشید). هنگامی‌که شما سلیقه‌تان را مشخص کردید، سایت به شما فهرستی ارائه خواهد داد که متناسب با خلق‌وخوی شماست (شما می‌توانید در آن فهرستی از کتاب‌هایی متناسب با خلق‌وخوی خود را کشف نمایید). اما درصورتی‌که به شیوه‌ای که شما می‌خواهید عمل نکرد، می‌توانید بر اساس مشخصات، نوع طرح و زمینه موردنظر فهرستی از کتاب‌های دلخواهتان را ایجاد کنید. این سایت برای کمک به شما دریافتن کتاب‌های جدید فوق‌العاده است و کتاب‌هایی را به شما معرفی می‌نماید که فکرش را هم نمی‌کردید، اما اگر شما عاشق نویسنده خاصی هستید، باید فکر کنید که چرا عاشق وی هستید تا بتوانید بدین روش کتاب‌های مشابه آن را پیدا کنید. 

۷. شلفاری (http://shelfari.com):

SHELFARI

شلفاری یک وب‌سایت اجتماعی برای فهرست‌نویسی کتاب می‌باشد که توسط آمازون در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. کاربران برحسب عناوین یا کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اند، قفسه‌های مجازی خود را ایجاد می‌نمایند و می‌توانند کتاب‌های خود را ارزیابی، بررسی، برچسب‌گذاری نمایند یا در مورد آن‌ها به بحث بپردازند. همچنین می‌توانید گروه‌هایی ایجاد نمایید تا سایر کاربران در آن عضو شوند، بحث‌هایی ایجاد نمایید و در مورد کتاب‌ها یا حتی سایر موضوعات صحبت نمایید. می‌توانید پیشنهاد‌ها را به دوستانتان بفرستید، اما این وب‌سایت توصیه‌های مشاوره‌ای به خوانندگان نمی‌دهد، و فقط به پیشنهاد‌های کاربران به سایرین بسنده می‌نماید. این وب‌سایت مستلزم آن است که عضوش شوید تا بتوانید از آن استفاده نمایید، در آن برای افراد یک جامعه و همچنین یک کتابخانه شخصی ایجاد می‌شود و می‌توانید بر اساس برچسب‌ها و متاداده ها آن را دسته‌بندی و سازماندهی نمایید و حتی می‌توانید کتاب‌هایی را که  در حال حاضر مطالعه کرده‌اید یا قصد مطالعه آن را دارید، فهرست کتاب‌های دلخواه، کتاب‌هایی که در اختیاردارید و کتاب‌های موردعلاقه‌تان را در قفسه‌های مختلف قرار دهید. مسئله اصلی در این وب‌سایت این است که مستلزم وقت و تلاش بسیار است، اگر زمان موردنیاز را برای آن صرف نمایید، می‌توانید به چیزی واقعاً مفید دست‌یابید.
۸. لایبرری تینگ (https://librarything.com):

librarything

 می‌توانید در آن متاداده های شخصی خود در مورد کتابخانه را ذخیره و در اختیار داشته باشید  می‌توانید سلیقه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و حتی سایت  به شما کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌نماید. درحالی‌که این سایت دارای سیستم بسیار ژرف پژوهانه‌ای می‌باشد و ویژگی‌های فراوانی دارد، مستلزم زمان و تعهد زیاد است.


  • کتابخانه امام حسین (ع)
۳۰
خرداد

کلاسهای نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان از صبح چهارشنبه 2 تیر 1395 در کتابخانه عمومی امام حسین(ع) آغاز خواهد شد.
شرکت کنندگان و متقاضیان باید دفتر نقاشی، مداد رنگی، پاک کن و تراش همراه داشته باشند.
مبلغ این کلاسها که در طول سه ماهه تابستان ادامه خواهد داشت 600000 ریال می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با کتابخانه تماس بگیرید.
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۳۰
خرداد

هفته نامه شنبه اولین نشریه اختصاصی در حوزه استارتاپ ها در ایران است. هدف  ترویج فرهنگ کارآفرینی و اشتغال زایی، معرفی استارتاپ ها و زمینه‌های دارای ظرفیت راه‌اندازی استارت‌آپ در ایران ، آشنا کردن مخاطبان با نمونه‌های موفق و ناموفق خارجی، آموزش چگونگی راه اندازی یک استارتاپ و آموزش چگونگی ورود به بازار های جهانی، گفتگو با صاحبان استارتاپ های بزرگ ایرانی و استارتاپ های نوپا، پوشش اخبار و رویدادهای خبری این حوزه، ایجاد بحث از طریق طرح مسئله با مسئولان و فعالان این حوزه، و مسئولان بخش دولتی ،راهکاریابی برای مشکلات و چالش‌های موجود و… است.

هفته نامه شنبه علاوه بر عرضه در کیوسک های تهران و ۶۱  شهر دیگر در تمامی ایونت ها ی ایران توزیع می شود (به صورت میانگین روزانه در ۵ ایونت در سرتا سر ایران هفته نامه شنبه توزیع می شود.)

 همچنین مخاطبان می توانند به صورت ان لاین پی دی اف مجله را در سایت شبنه مگ ببینند و اگر تمایل داشتند رایگان دانلود کنند. قیمت نسخه چاپی شنبه در ایران هزار تومان است.

http://shanbemag.ir



  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۹
خرداد
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۷
خرداد

  به مناسبت رحلت رهبر کبیر انقلاب و قیام پانزده خرداد، جلسه نقد کتاب"ماه تابان: مختصری از زندگی امام خمینی از زبان خاطره ها" با حضور جمعی از اعضای کتابخانه و بهنام میرزایی به عنوان منتقد در کتابخانه عمومی امام حسین(ع) برگزار شد.

کتاب ماه تابان که مختصری از زندگی حضرت امام خمینی(ره)  از زبان خاطره ها می باشد؛ توسط آقای حسن کشوردوست تدوین گردیده است که به زندگی حضرت امام خمینی از تولد تا رحلت جانگداز ایشان پرداخته است.

بهنام میرزایی (منتقد) در شرح نقاط قوت کتاب گفت: تلاش زیادی شکل گرفته تا تاثیرگذارترین، روانترین، ساده ترین ولی در عین حال باورپذیر ترین خاطره ها انتخاب شوند. در واقع با همین کتاب کوتاه می توان امام خمینی را تا حدود زیادی به آنهایی که هیچ شناختی از این مصلح و مبارز سیاسی جهان اسلام و بزرگترین، هوشمند ترین وتاثیر گذار ترین مرد قرون اخیر را ندارند، شناساند وبرای کسانی که نیاز بیشتری به شناخت دارند در بین بخش ها منابع بیشتر برای تحقیق معرفی گردیده است.
از نقاط قوت دیگرکتاب این است که به ما وبه همه آنهایی که امام را می شناسند و یا نمی شناسند یادآور می شود که او هم انسانی بود مثل سایر انسانهای روی زمین واینکه او کسی نبوده که از کرات دیگر آمده باشد؛  بلکه کسی است که مثل خیلی ها در کودکی یتیم گردیده، بازی کرده ودرس خوانده، بزرگ شده و بالیده است ولی به درجه ای از شعور رسیده است که قدرت تشخیص یافته و تاب تحمل در برابر اسلام ستیزی را نداشته پس با تمام توانش در مقابل طاغوت زمانش قد علم می کند و با اتکا برقدرت خداوند و ملت شریف ایران می تواند معیارهای قدرت جهان را جابجا کند.

میرزایی ادامه داد: پیشنهاد می شود  در چاپهای بعدی این کتاب عکسها وتصاویر در پایان هر فصل گنجانده شود تا درحالی که خاطرات کوتاه مطالعه می گردند به صورت مصور هم دیده شوند زیرا سبب ایجاد تاثیرفراوان است در عین حال بحث ایجاز هم محفوظ می ماند.


  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۶
خرداد


طرح«تابستانه کتاب» در بازه زمانی یک ماهه از ۱۶ تیر تا ۱۵ مرداد سال جاری در کتابفروشی های عضو طرح اجرا می شود.

 موسسه خانه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، همزمان با آغاز تابستان،  تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می کند.


در طرح« تابستانه کتاب» کتاب های عمومی از ۲۰% تخفیف و کتاب های کودک و نوجوان از ۲۵% تخفیف برخوردار می شوند.

گفتنی است،  کتاب های کمک درسی، کمک آموزشی، نایاب، افست، بدون شماره شابک و کتاب هایی که در سایت خانه کتاب نباشند، مشمول تخفیف نمی شوند.

همچنین،  سقف تخفیف برای هر کتابفروشی در مرحلۀ اول تا ۲۰,۰۰۰.۰۰۰ ریال است. سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال است که خریداران می تواند در چند نوبت و از کتابفروشی های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف  تعیین شده، کتاب خریداری کنند.

   در طرح«تابستانه کتاب» کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را دارا باشند،ملزم به نصب پوستر طرح «تابستانۀ کتاب» در ورودی و قابل رؤیت ترین فضای ممکن در طول ایام طرح است.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۵
خرداد

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اله‌یاری فومنی دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته توسط همکاران در دبیرخانه جشنواره کتابخوانی رضوی، ثبت‌نام اینترنتی برای شرکت در این مسابقه نیز از روز یک‌شنبه بیست و سوم خرداد در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ادارات کل کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور فعال شده است و کلیه علاقمندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند از طریق این آدرس http://portal.shamstoos.ir/Register.aspx در جشنواره ثبت‌نام کنند.
 
وی پایان ثبت‌نام در این جشنواره را بیستم تیر ماه عنوان کرد و افزود: کتاب‌های «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید محمدی از انتشارات بوستان کتاب (ویژه کودکان 11 سال)، «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (ویژه نوجوانان تا 17سال) و «امام علی بن موسی‌الرضا(ع)» نوشته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس‌ رضوی از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (جوانان و بزرگسالان) عناوین کتاب‌های ارائه شده برای شرکت در این جشنواره است.
 
 ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی (از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)) با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۵
خرداد

استناد به منابع و آثاری که در نوشته خود از آنها استفاده کرده ایم یکی از اصول نگارش علمی و رعایت اخلاق نویسندگی است. در اهمیت استناد همین بس که یکی از معیارهای مهم داوری نوشته های علمی مثل مقالات و پایان نامه ها، استناددهی صحیح است. برخی بجای استناد از لغات ارجاع و رفرنس دهی استفاده می کنند. استناددهی از استانداردهای خاص خود برای منابع مختلف علمی مثل کتاب، مقاله مجله و روزنامه و کنفرانس، وب سایت ها و سایر منابع اطلاعاتی پیروی می کند. شیوه های استنادی بسیاری برای رشته های مختلف علمی به وجود آمده اند که پرکاربردترین آنها ونکوور، ای.پی.ای، شیکاگو، هاروارد، ام.آل.ای و شیوه نامه ایران هستند. برای تسهیل استناددهی، نرم افزارهای مدیریت استناد ایجاد شده اند که از جمله آنها اندنوت، پژوهیار، مندلی، زوترو، رف ورکس، پروسایت و بیب تکس قابل ذکرند. همچنین برای آنها که دسترسی به نرم افزارهای مدیریت استناد ندارند، وب سایت های رایگانی برای استناددهی خودکار وجود دارد که مهم ترین آنها در ایران و دنیا معرفی شده اند.
فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی :
  • استناد چیست؟
  • چرا استناد؟
  • در چه مواردی و به چه منابعی باید استناد بدهیم؟
  • چه اطلاعاتی برای استناد باید ذکر شود؟
  • محل استناد (درون متن و انتهای متن)
  • مثال هایی از استناد به کتاب، مقاله مجله و روزنامه و کنفرانس، وب سایت، مقالات و پایان نامه های الکترونیکی و …
  • برخی شیوه های استنادی پرکاربرد (ونکوور، ای.پی.ای، شیکاگو، هاروارد، ام.آل.ای، شیوه نامه ایران و …)
  • نرم افزارهای مدیریت استناد (اندنوت، پژوهیار، مندلی، زوترو، رف ورکس، پروسایت، بیب تکس و …)
  • استناددهی خودکار و آسان با استفاده از citationmachine، easybib, گوگل اسکالر، علم نت، نورمگز و سامانه تولید خودکار منابع برون متنی

 

مفید برای رشته های
  • همه رشته های علمی


 






ا

  کد آموزش: FVACW9501
  ناشر: فرادرس
 مدرس: دکتر مریم صراف زاده
 مدت زمان: ۴۲ دقیقه
هزینه آموزش: ۹,۰۰۰ تومان
زبان: فارسی

برای دریافت این مجموعه آموزشی به وب سایت  faradars.org مراجعه کنید.

     






  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۵
خرداد

به اطلاع می رساند کتابخانه عمومی امام حسین(ع) در ایام ماه مبارک رمضان به کسانی که کتب الکترونیک( با فرمت Epub یاPDF    یا قابل مطالعه بر روی انواع سیستم های عامل تلفن همراه، و...) به کتابخانه اهدا کنند مزایا و جوایزی تقدیم خواهد کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کتابخانه تماس بگیرید.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۴
خرداد



استاد حمید سبزواری شاعر پیشکسوت انقلاب به دلیل کهولت سن و بیماری، در سن ۹۱ سالگی در بیمارستان تریتا دارفانی را وداع گفت.
حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری در سال ۱۳۰۴ در سبزوار در خانواده‌ای مسلمان و معتقد چشم به جهان گشود.

پدرش"عبدالوهابب"پیشهور ساده ای بود که قریحه شاعری داشت و جدش ˈملا محمد صادق ممتحنیˈ شاعری مردمی بود که ˈمجرمˈ تخلص می کرد و آثارش در سفری به مشهد، در حمله راهزنان به یغما رفت.

حمید، قبل از رفتن به مدرسه در خانه نزد مادرش قرآن را آموخت و به همین دلیل وقتی به مدرسه رفت فارسی را خیلی خوب و سلیس می خواند و از بچه های دیگر جلوتر بود.

وی در سال ۱۳۱۱ در سن هفت سالگی به مدرسه رفت و در مدرسه شیخ حسن داورزنی که مدرسه مردمی بود به تحصیل علم و دانش مشغول شد.

وی علاوه بر آن مطالعات خارج از درس نیز داشت و نزد میرزا حبیب جوینی، جامع المقدمات را خواند و مدتی نزد روحانی دیگری با نام محمدعلی محمدی درس خواند.

حمید سبزواری از سن ۱۴سالگی شروع به سرودن شعر کرد و اشعارش را در دفتری با نام ˈفریاد نامهˈ می نوشت که بیشتر اشعارش اجتماعی بود واین بیشتر به علت جریانهای سال ۱۳۲۰ و ورود متفقین به ایران و مشکلات اقتصادی و معشیتی بود.

حمید، دوران جوانی خود را در شهر سبزوار گذراند و به علت مشکلات معیشتی تحصیلاتش گسیخته ماند.

وی ابتدا به سرودن تصنیف پرداخت که در آن زمان معمول و مرسوم شده بود و آن را در کتابفروشی می فروخت.

حمید سبزواری با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بین هشتاد نفر رتبه سوم را کسب کرد.

وی در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای حمید گرفتاری هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت و مدتی متواری بود و مدتی را در اسفراین مخفی شد.

وی مدتی در شرکتی که سنگ معدن استخراج می کرد در اطراف سبزوار و شاهرود کار کرد و مدتی را نیز با اجاره حمام در سبزوار گذراند.

او مدتی در بانک بازرگانی مشغول کار شد و سپس به تهران منتقل شد و در شعبه های مختلف آن مثل دروازه دولت و محمودیه تجریش و مدتی هم در روابط عمومی بانک و نشریه داخلی آن مشغول کار شد.

حمید بعد از انقلاب، ضمن کار در بانک، برای انقلاب شعر و شعار می ساخت که در راهپیمایی ها و نماز جمعه خوانده می شد.

یکی از این شعر ها ˈآمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ توˈ بود.

وی بعدها احساس کرد که باید کاملا در خدمت انقلاب باشد و از طریق شعر و سرود انقلابی حرکت کند به این دلیل خود را بازنشسته کرد و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول خدمت می باشد.

شعر حمید، شناسنامه زمانمند انقلاب است زیرا که کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاسی از آن در شعر او نباشد.


آثار و سروده های حمید به دو بخش تقسیم می شود ،قسمتی از آن محصول و مولود دوران اختناق است که شاعر با شجاعت و شهامت و ایمان راسخ برحکومت تاخته و اوضاع نابسامان آن را نکوهش کرده است و در میان آن آثار، به حق سخنانی بس بلند و فاخر و شور انگیز یافت می شود که از قدرت طبع و صفای قریحه ومهارت شاعر حکایت دارد.

بخش دوم آثار وی پس از پیروزی انقلاب است که در این زمان تلاش شاعر انتقال هر چه بهتر پیام انقلاب و دفاع از ارزشها و باورهای اصیل اسلامی است.

هفت دفتر از حمید سبزواری به چاپ رسیده است که به ترتیب عبارتند از :

۱.       سرود درد

سرود درد، نخستین دفتر شعر حمید سبزواری است که سروده های سالها ۳۶ تا ۵۷را در بر می گیرد، دوران بیست و یک ساله ای که مشحون از وقایع سیاسی و رنج و دردمندی شاعر است.

اشعار آزاد و کلاسیک حمید در این دفتر خبر از وجدان بیدار و آگاهی اجتماعی وی در شرایط دشوار می دهد.

در این دفتر حدود ۶۵ غزل،۳۶ قصیده، ۵ مثنوی، ۳۴ شعر نو، ۱۹ چهارپاره، ۱۶ ترانه، سه مسمط، دو قطعه و یک ترکیب بند وجود دارد.

سرود درد، با مقدمه رهبر معظم انقلاب و همچنین مقدمه ای از استاد شاهرخی و سراینده در سال ۱۳۶۷ توسط انتشارات کیهان منتشر شده است.

۲.       سرود سپیده

سرود سپیده، دومین دفتر اشعار معاصر حمید سبزواری است که همچون دفتر نخست با مقدمه رهبر معظم انقلاب و استاد صادق آینه وند منتشر شده است.

در این دفتر نیز که اشعاری به شیوه نو و کلاسیک آورده شده است حدود ۹۴ غزل،۳۱ قصیده، ۱۶مثنوی، دو قطعه، ۱۳۸رباعی، سه ترکیب بند، سه مسمط، دو ترجیع بند، ۹چهارپاره و ۱۲شعر نو وجود دارد.

این دفتر درسال ۱۳۶۸ به وسیله انتشارات کیهان منتشر شده است.

۳.       کاروان سپیده:

کاروان سپیده در برگیرنده ۲۶ قطعه از اشعار حمید سبزواری است که سومین اثر وی می باشد و دارای طلیعه ای از سراینده با عنوان ˈسخنی از سر وظیفهˈ و نیز مقدمه کوتاهی از ناشر است.

کاروان سپیده در سال ۱۳۷۳ توسط انتشارات حوزه هنری واحد شعر ادبیات و هنر مقاومت منتشر شده است.

۴.       یاد یاران:

یاد یاران مثنوی نسبتا بلندی است در رثای جهادگر شهید مهندس سید محمد تقی رضوی و جمعی از شهیدان دفاع مقدس.

حمید در این اثر به تناسب حال و مقام به شرح دلتنگی های خویش می پردازد و با مروری بر وقایع انقلاب و دفاع مقدس به معرفی شهید رضوی پرداخته و ویژگی های ممتاز وی را برشمرده و به تناسب از دیگر سرداران شهید یاد می کند.

یاد یارانˈ را کنگره بزرگداشت سرداران شهید سپاه و کمیته انتشارات در سال ۱۳۷۶منتشر کرده است.

۵.        گزیده ادبیات معاصر:

از کارهای شایسته ای که پس از انقلاب توسط ˈکتاب نیستانˈ صورت گرفت چاپ گزیده آثاری از شاعران معاصر است.

سی و پنجمین اثر از این مجموعه، گزیده اشعار حمید سبزواری است که در آن ۳۴ شعر سبزواری را از سالهای دور تاکنون در بر می گیرد.

۶.       به رنگ آمده دشمن :

به رنگ آمده دشمن، با عنوان اولیه ˈبار دیگر مسجد ضرارˈ منظومه ای است کوتاه با ۵۶ بیت در قالب مثنوی که در آن سبزواری شیوه های فرهنگی دشمنان انقلاب و اسلام را پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بیان کرده است.

این منظومه که بارنخست درروزنامه کیهان به چاپ رسید، به دلیل اهمیت ویژه به سفارش و تاکید رهبر معظم انقلاب به صورت جزوه ای مستقل با ابیاتی افزوده به چاپ رسید که آن را سازمان تبلیغات اسلامی درسال ۱۳۶۸ چاپ ومنتشر کرده است.

۷.       سرودی دیگر:

این دفتر دربرگیرنده ۱۴۲ قطعه از تازه ترین اشعار کلاسیک حمید از ۱۳۶۶ تاکنون است.

در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ به همت سازمان صدا و سیما و انجمن قلم در آئینی با عنوان ˈآفرین روشنانˈ مراسم نکوداشت شاعر در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد که رهاورد آن ˈسرودی دیگرˈ می باشد.

این کتاب با مقدمه سبزواری و نیز یادداشت ستاد برگزاری آیین ˈآفرین روشنانˈ توسط انتشارات سروش درسال ۱۳۸۱ به چاپ رسیده است.

استاد سبزواری در طول مدت فعالیت ادبی خود به افتخارات زیادی نائل آمد که تعدای از آن‌ها به شرح زیر است:

۱.        سرایش سرود خاطره انگیز خمینی ای امام که همزمان با ورود حضرت امام (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد اجرا و همه گیر شد. به خاطر اثر بخشی، زیبایی و اثرگذاری فوق العاده ای که دارد، در فهرست آثار معنوی کشور ثبت‌ شده است.

۲.       vسرایش تعداد بسیار زیاد دیگری از اشعار خاطره انگیز و ترانه های پرمعنی برای انقلاب اسلامی ایران ،دفاع مقدس،حرکتهای مردمی وشخصیت ها و چهره های برجسته کشور در دهه های اخیر،که بسیاری از این سرودها به ویژه در سالهای ابتدایی انقلاب ورد زبان همه مردم ایران شده بود.

۳.       تحسین و تقدیر امام خمینی از برخی سروده های حمید سبزواری . به طوری که امام خمینی با شنیدن ترانه «ای مجاهد شهید مطهر» که در رثای آیت الله مطهری سروده شده بود ، فرمودند: انقلاب ما امروز به چنین سرودها و موسیقی هایی نیازمند است.

۴.       مقدمه نویسی مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب های شعر حمید سبزواری. به طوری که حمید تنها شاعری است که مقام معظم رهبری تا کنون برای کتاب وی مقدمه نوشته است.

۵.       انتخاب استاد سبزواری به عنوان کارمند نمونه کشور در دهه ۷۰

۶.       دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از دست ریاست جمهوری وقت ایران در دهه ۷۰

۷.       انتخاب یکی از کتاب های شعر استاد به نام سرود سپیده به عنوان کتاب سال

۸.       برگزیده شدن استاد به عنوان چهره ماندگار شعر و ادبیات کشور در سومین دوره از همایش چهره های ماندگار کشور در سال ۱۳۸۲

  • کتابخانه امام حسین (ع)