کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
مهر



موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، توران میرهادی را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت شورای کتاب کودک،  موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان توران میرهادی را به‌عنوان نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد. این موسسه پیش از این نیز نام این استاد برجسته ادبیات کودکان ایران و موسس مدرسه فرهاد را برای دریافت این جایزه جهانی اعلام کرده بود.  شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از موسساتی هستند که در ایران امتیاز معرفی چهره‌ها به‌عنوان نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن را دارند.

توران میرهادی از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و استاد پیشکسوت ادبیات کودک در ایران است. او پیش از انقلاب اسلامی به مدت ۲۵ سال سرپرست مدرسه تجربی فرهاد بود و از سال ۵۸ تا کنون پروژه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک سرپرستی می‌کند.

فعالیت‌های او در طول بیش از ۵۰ سال، دنیای ادبیات کودک و آموزش و پرورش در ایران را به سوی رشد و نوآوری هدایت کرد. شکل‌گیری بسیاری از نهادهای فعال در زمینه ادبیات کودکان، آموزش و پرورش و حقوق کودکان در ایران تحت تاثیر کنش‌ها و آموزش‌های شورای کتاب کودک امکان‌پذیر شد.

آسترید لینگدرن از مهم‌ترین جایزه‌های ادبیات کودک و نوجوان به شمار می‌آید. این جایزه، یادبود و بزرگداشتی از نام «آسترید لینگدرن»، نویسنده سوئدی و از مشهورترین و تاثیرگذارترین نویسندگان کودک در جهان است که مهم‌ترین اثر او «پی پی جوراب بلند» به بیش از ۹۰ زبان ترجمه شده و مورد استقبال کودکان سراسر دنیا قرار گرفته است.

این جایزه، هر سال با حضور بیش از ۶۰ کشور جهان و با هدف افزایش کیفیت ادبیات کودکان و توجه به حقوق کودکان برگزار می‌شود که طی آن به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
مهر

کتابی که در این پست می‌خواهم معرفی کنم، کتابی خوش‌خوان نیست، نثری ساده ندارد و بنابراین بیشتر به کسانی که به مطالعه عمقی، تخصصی و تاریخی می‌پردازند، می‌تواند توصیه شود.

کتاب، در مورد قرون تاریک اروپا یا همان قرون وسطی است. کتاب را نویسنده مشهوری به نام آلدوس هاکسلی نوشته است. خوانندگان  احتمالا او را از طریق کتاب جذاب «دنیای قشنگ نو» می‌شناسند.

الدوس هاکسلی، یک نویسنده دارای زیرکی، فراست و آینده‌بینی شگفت‌انگیز بود. بسیاری از مردم، وقتی آرزو می‌کنند که از آینده بشریت و تقابل قدرت‌های بزرگ سر دربیاورند، نوستر آداموس و تفسیر نوشته‌های وشعرهای مبهم او را در نظر می‌آورند، اما برخی هم هستند که به گاه این تمنا، به آینده‌بین‌ها و نویسنده-جامعه‌شناس‌ها روی می‌آورند.

این دسته اخیر اذعان دارند که قوانین، روابط، چرخه حوادث، کامیابی‌ها و انحاط تمدن‌ها و سیر مبارزه آزادی و آزاداندیشی با خرافه‌‌پرستی و خودکامگی، اموراتی تکراری هستند که در طول تاریخ تنها پوسته آنها دگرگون می‌شود.

پس با دقت و تأمل در تاریخ و استفاده از نیروی ذهن نویسندگانی مثل همین آلدوس هاکسلی، می‌شود آینده را به صورت کلی در نظر آورد.

کتاب شیاطین شهر لودون  یک رمان تخیلی نیست، بلکه روایت دقیق و موشکفانه‌ای آن چیزی است که در قرن هفدهم در شهر لودون فرانسه رخ داد و داستان قدرت‌گیری و سقوط کشیشی فاسد به نام اوربین گراندیه است.

حتی اگر وقت ندارید که کتاب را به صورت کامل بخوانید، توصیه می‌کنم که فصل آخر آن را که در واقع نتیجه‌گیری از روایت این داستان تاریخی است را بخوانید.

بسیاری از ماها ممکن است شگفت‌زده شویم که آن افکار خرافی یا شکنجه‌های در ملأ عام یا ایمان‌های شیطانی، چگونه در اروپای قرون وسطی شکل گرفته بودند. کتاب به روشنی توصیف می‌کند که آن تخدیر جمعی چگونه در سرها رسوخ می‌کرده است.

و اما پاراگراف درخشانی از کتاب که نشان می‌دهد این بازی با افکار عمومی و تحمیق جمعی، همیشه و همه جا  ممکن است، حتی در عصر اطلاعات و اینترنت:

در طی چهل سال گذشته، فنون بهره‌برداری از اشتیاق انسان به این خطرناک‌ترین شکل خودبرترسازی نزولی به اوج کمالی رسیده که در تمام تاریخ بی‌سابقه است.

اول آنکه، در هر کیلومترمربع، تعداد مردمان نسبت به گذشته، به مراتب بیشتر است. وسایل حمل و نقل گروه‌های عظیم آنها از فواصل قابل توجه و متمرکز کردن آنها در یک ساختمان یا صحنه، به مراتب بیش از گذشته، کارایی دارد. در این ضمن، ابزارهای جدیدی که در گذشته حتی در خواب هم نمی‌شد، دید، برای به هیجان آوردن عوام‌الناس ابداع شده است. رادیو وجود دارد که دامنه فریاد گوشخراش عوام‌فریب را توسعه داده است. بلندگو وجود دارد که موسیقی هیجان‌انگیز ملی‌گرایی نظامی و نفرت طبقاتی را تقویت و بی‌نهایت تکثیر می‌کند. دوربین (که زمانی ساده‌لوحانه گفته می‌شد که نمی‌تواند دروغ بگوید) و فرزندانش، سینما و تلویزیون وجود دارند.

این سه، عینیت‌بخشی خیال‌پردازی‌های سوگیرانه را بیخود و بی‌جهت، آسان ساخته است و بالاخره بزرگ‌ترین دستاورد اجتماعی ما، یعنی تعلیم و تربیت رایگان اجباری وجود دارد. هم‌اینک خواندن را می‌دانند و در نتیجه همه در چنگ تبلیغات‌چی‌های، اعم از حکومتی یا تجارتی، گرفتارند که مالک کارخانه‌های خمیر کاغذ، دستگاه‌های چاپ و غلطک‌های طبع هستند. جمعی از عوام‌الناس، مرد و زن، را که قبلا با خواندن هر روزه روزنامه‌ها، شرطی شده‌اند گرد آورید، باند موسیقی تقویت‌شده، نورهای درخشان، و سخنرانی عوام‌فریب (آن طور که عوام‌فریبان همیشه هستند) را که در آن واحد هم استثمارگر و هم قربانی مستی جمعی است، فراهم آورید و در اندک زمانی می‌توانید انها را به حالت مادون انسانی تقریبا بی‌فکر تنزل دهید. قبلا هرگز چنین نبوده که گروهی معدود در مقامی قرار گیرند که این همه احمق، دیوانه یا جانی پدید آورند.

شاید اگر هاکسلی اینک زنده بود، به جای توهم وب ۲٫۰ و خردجمعی سایبری که زمانی آرزویش را داشتیم، از بیهودگی و وهم‌افکنی اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تلگرام سخن می‌گفت!

این کتاب ارزشمند توسط فاروق ایزدی‌نیا ترجمه شده و توسط انتشارات نیلوفر منتشر شده است.

2015-12-13_21-46-21

کتاب ۴۷۰ صفحه دارد و قیمت‌اش ۲۷ هزار تومان است.

اما شاید شما خواننده عزیز، اصلا فرصت مطالعه کتابی مفصل را نداشته باشید، در این صورت توصیه می‌کنم که اتقباس سینمایی این کتاب را نگاه کنید، هر چند که مسلم است، این فیلم قادر به انتقال تمامی مفاهیم ژرف منعکس‌شده در کتاب نیست.

در سال ۱۹۷۱، کن راسل، بر اساس این کتاب فیلمی با بازی الوییر رید و وینسا ردگریو درست کرد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۷
مهر

 سامانه «پژوهش‌کار: راهنمای پژوهش و پژوهشگران»  با افق توانمندسازی و توان‌افزایی پژوهشی همه کسانی طراحی شده است که کارشان پژوهش یا راهنمایی، داوری، یا تجاری‌سازی پژوهش است. پایین بودن کیفیت پژوهش‌ها و رشد افسار گسیخته پژوهش‌های رفع‌تکلیفی و بداخلاقی‌های علمی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) را بر آن داشت که یک سامانه آموزشی و اطلاعاتی برای پژوهش و پژوهشگران راه‌اندازی کند. محتوای آموزشی این سامانه بر محور سه چالش زیر و با رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری» انجام شد:

c        چالش نخست: نوشته‌های روش پژوهش، پژوهشگران را با روش‌های پژوهش آشنا می‌کنند، ولی خوب پرسیدن و چگونگی پایش و طرح پرسش‌های خوب را به پژوهشگران یاد نمی‌دهند.

c        چالش دوم: هر پژوهش و هر پژوهشگر، یگانه است. بنابراین نمی‌توان با یک نسخه، نیازهای آموزشی همة پژوهشگران را برای همه پژوهش‌ها فراهم آورد.

c        چالش سوم: تغییر در نظام آموزش و پژوهش بسیار زمان‌بر،‌ ولی شروع از پژوهشگر آسان‌تر و زودبازده‌تر است.

آموزه‌های این سامانه در سه بخش «طراحی»، «اجرا»، و «ارائه» پژوهش هستند و برای یادگیری بیشتر و بهتر، نمونه‌ها و منابع سودمندی نیز در پایان هر سرفصل آمده است. این سامانه در نشانی research.irandoc.ac.ir در دسترس همگان است و برای بهره‌برداری پژوهشگران، استادان راهنما و مشاور، اساتید داور، و سردبیران و هیئت تحریریة نشریه‌های علمی، راهنماهایی در گزینه «درباره پژوهش‌کار» در سامانه ارائه شده است. از ویژگی‌های این سامانه، امکان روزآوری آن بر پایه دستاوردهای نوین و همچنین با مشارکت کاربران است.

پژوهش‌کار سامانه صفر تا صد پژوهش است برای تمام کسانی که به نوعی درگیر پژوهش، داوری پژوهش، راهنمایی پژوهش، نشر پژوهش و یا تجاری‌سازی پژوهش هستند.

آموزه‌های این سامانه با طیف متنوعی از منابع و نمونه‌های مفید پشتیبانی شده‌اند. این، امکان یادگیری و آموزش پژوهش را در یک ایستگاه فراهم می‌‌آورد.

بی‌گمان گسترش چنین آموزه‌هایی، نقشی چشم‌گیر در تغییر رفتار پژوهشگران و بهبود پژوهش‌ها خواهد داشت. امید که این خدمت کوچک ، زمینه‌ساز پیشرفت بیشتر در پژوهش و تولید علم سودمند و پیشبرد نظام ملی نوآوری باشد.




  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۶
مهر
رهایی از افسردگی

  • از: استر مونیکا، 
  • طوبی مردانی (مترجم)
  • ناشر: نشر نوین
  • تعداد صفحات: ۶۵
  • زبان: فارسی
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
  • شابک: 978-600-95973-6-5


آیا به‌تازگی احساس افسردگی کرده‌اید؟ به‌نظر می‌آید دنیا دچار وقفه شده و دیگر چیزی به حالت قبلی خود باز‌نمی‌گردد؟ یا این‌طور نیست که گویی بخشی از درونتان دائماً به شکلی عمیق تهی بوده است؟ آیا خودتان را به شاد بودن مجبور می‌کنید؟ آیا احساس افسردگی بر دیگر احساسات شما چیره شده است؟ آیا خستگی و سستی شما را در خود فرو برده است؟

اگر پاسخ شما به سؤالات بالا مثبت است پس نیاز است به‌طور جدی به چیزی که رخ داده است، فکر کنید. افسردگی ممکن است دلیل نبود علاقه در زندگی و فعالیت‌هایتان باشد و این چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

زمانی که خواندن این کتاب را به‌‍‌پایان رساندید، خواهید فهمید افسردگی چیست، انواع مختلف افسردگی از چه قرارند، شدت و مراحل آن به چه صورت است و آیا خودتان دچار افسردگی هستید یا خیر. همچنین شیوه‌های درمانی و راه‌حل‌هایی را برای چگونگی مبارزه با آن برایتان بیان می‌کنم.

فهرست مطالب
چرا این کتاب برای شما مناسب است!
مراحل و شدت افسردگی
آیا شما افسرده اید؟
افسردگی قابل درمان است: این را باور کنید!
رژیم غذایی تأثیرگذار است
ورزش کنید تا شاد بمانید
تمرینات روانی و عاطفی
تعدادی درمان خانگی برای افسردگی
تغییرات در سبک زندگی برای دور کردن افسردگی از خود
پرداختن به افسردگی دوران کودکی
مشورت با فرد متخصص

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۵
مهر

Weather Live یکی از بهترین و کامل برنامه های نمایش وضعیت جوی برای اندروید می باشد که می تواند به صورت زنده وضعیت جوی و شرایط آن را به کاربران نمایش دهد. این نرم افزار قادر به پشتیبانی از وضعیت جوی در سراسر جهان می باشد و امکان مشاهده آن را به کاربران می دهد.

Weather Live دارای ویجت هایی بسیار شکیل و زیبا می باشد که می توانید از آنها بر روی صفحه اصلی گوشی همراه خود استفاده کنید تا دسترسی سریعی به قسمت نمایش هواشناسی برنامه داشته باشید و لازم نباشد که هر بار برای دیدن وضعیت جوی به برنامه مراجعه کنید. نرم افزار  امکان پشتیبانی از اکثر مناطق مختلف در سراسر جهان را دارا می باشد و می توانید به وسیله اینترنت سریعا اقدام به شناسایی منطقه زندگی خود نموده و شرایط جوی آن را مشاهده کنید. برنامه Weather Live امکان هشدار دادن به شما در شرایطی که قرار باشد وضعیت جوی خراب شود را نیز می دهد تا از این موضوع مطلع شده و بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.


ویژگی ها:

  • نمایش وضعیت آب و هوا برای چندین منطقه مختلف در سراسر جهان
  • نمایش شرایط وضعیت جوی به صورت RealTime
  • دارای ویجت های زیبا جهت نمایش وضعیت اب و هوا
  • استفاده از والپیپرهای بسیار جذاب و دیدنی در صفحه خانگی گوشی
  • هشدار در صورت شرایط بد جوی در منطقه شما
  • لایه های قابل سفارشی سازی
  • پشتیبانی از فرمت های 12 و 24 ساعته
  • مسیر و سرعت باد به همراه جزئیات





 


نیازمند اندروید
2.3+
نیاز به اینترنت
دارد
نیاز به روت
ندارد
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۴
مهر
اپلیکیشنی جدید در شمال لندن سفارش کتاب را پس از شصت دقیقه به در خانه می‌فرستد. این برنامه که «خیابان نزدیک» نام دارد از دسامبر سال گذشته ایجاد شده و طرفداران زیادی میان شهروندان لندنی پیدا کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، این برنامه، پنجشنبه سفارش کتاب «اسلحه، میکروب، و فولاد» نوشته «جارد دایموند» را دریافت کرد و پس از یک ساعت کتاب را به دست مشتری رساند.

حدود 40 کتابفروشی در این محدوده قرار دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد تا کدپستی و نام کتابی را که می‌خواهند در وبسایت یا اپلیکیشن مورد نظر ثبت کنند. سپس می‌توانند این کتاب را سفارش دهند یا برای دریافت کتاب در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند. یکی از خریداران در این باره می‌گوید: «پس از وارد کردن نام رمان جنایی «آتش‌نشان» نوشته «جو هیل» در این سامانه به من اطلاع داده شد که می‌توانم با 9 دقیقه پیاده‌روی به یک کتاب‌فروشی در نزدیک آن مکان برسم یا در خانه منتظر بمانم و یک ساعت بعد کتاب را دریافت کنم.»

خدمات این وبسایت، آمازون را با چالش بزرگی مواجه می‌کند. «نیک براکنبری»، یکی از مؤسسان این برنامه در این باره می‌گوید: «ما معتقدیم سفارش و خرید کتاب از کتابفروشی نزدیک در منزل فرد بسیار آسان‌تر از سفارش دادن کتاب به صورت آنلاین است. کتابفروشی‌های بسیاری در سطح شهر لندن وجود دارد اما بسیاری از خوانندگان این روزها سرگرم بازی با تلفن‌های هوشمند خود هستند که خبری از کتاب‌ در آنها نیست. بنابراین وجود این اپلیکیشن در موبایل بسیار مفید و کارساز است زیرا با فشار دادن چند دکمه امکان خریدن کتاب و دریافت آن در مدت کوتاهی وجود دارد.

کتاب‌های خریداری شده را با دوچرخه در سراسر لندن توزیع می‌کنیم. این کار سبب می‌شود هزینه‌های توزیع کتاب کاهش یابد. مدیران این اپلیکیشن شش درصد از فروش کتاب را دریافت می‌کنند و در واقع کتابفروشی‌ها هزینه کمی برای پیوستن به این سامانه پرداخت خواهند کرد.

البته هدف ما رقابت با سایت آمازون نیست. ما فقط قصد داریم کتاب خریدن را برای مردم آسان‌تر از گذشته کنیم. تازه شروع به این کار کرده‌ایم و ماه دسامبر گذشته بود که رسماً کارمان را آغاز کردیم و بسیاری از افراد در لندن از وجود چنین اپلیکیشنی باخبر نیستند. بسیاری از مشتریان ما تمایلی به خرید در سایت آمازون ندارند اما برنامه «خیابان نزدیک» کار آنها را آسان‌تر می‌کند و این هم برای ما، صنعت نشر و همچنین کتاب بسیار خوب است.»

«آندی بار» از کتابفروشی «بلگراویا» معتقد است این ایده بسیار خوب است و رقیب جدی برای آمازون محسوب می‌شود. «این برنامه ترکیبی از خرید آنلاین و خرید فیزیکی است. خوانندگان چه در کتابفروشی حضور پیدا کنند چه به صورت آنلاین سفارش‌های خود را ثبت کنند موجب معروف شدن کتابفروشی ما می‌شود. کتاب‌ها به فروش می‌روند و ما نیز همین را می‌خواهیم.»

عکس‌العمل کتابفروشی‌ها به این موضوع بسیار مثبت بوده است. این موضوع این روزها بسیار بر سر زبان‌ها است. قرار است پایان سال 2017 برنامه‌ریزی برای گسترش این برنامه به دیگر شهرهای انگلیس نیز انجام گیرد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۲
مهر
از سلسه نشست‌های «کتابخانه ایرانی: سیاست‌گذاری ملی کتابخانه عمومی» با عنوان «بازخوانی خدمت کتابخانه عمومی در پیوند با سیاست‌های ملی فرهنگی»  با هدف بررسی حوزه فرهنگی کشور فرانسه و باز تعریف نقش کتابخانه عمومی در ساختار اجتماعی و سیاست‌گذاری ملی، در کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

 

محمدرضا مجیدی رییس کتابخانه مجلس با اشاره به نگاه تدریجی ادوار مختلف در فرهنگ کتابخوانی فرانسه اظهار داشت: سنت این کشور در حوزه کتاب بسیار خاص بوده و تقارن زیادی بین فرهنگ کشورهای ایران و فرانسه وجود دارد به طوری که فرانسه همانند ایران دارای دو رژیم قدیم و جدید است


وی بیان کرد‌: در رژیم قدیم سنت کتابداری از تحولات چشمگیری برخوردار بوده و رژیم قدیم قبل از انقلاب کبیر فرانسه سابقه داشته و در آن دوران فرهنگ کتابداری و مطالعه شدیدا مورد توجه مسئولان وقت بوده و صنف اشراف زادگان به تحصیل می پرداختند و اکثر مردم از دانایی و از دسترسی به کتابهای ارزشمند بودند


مجیدی ادامه داد: خدمات کتاب و کتابداری در فرهنگ فرانسه در رژیم قدیم همانند کار مجموعه داری و مدیریت موزه بوده و کتاب به عنوان کالای شیک تلقی میشد. حرکات متفاوتی در مورد بحث کتابداری در کشور فرانسه وجود دارد و چتر سیاست‌های دولت و سابقه تحولات اجتماعی کشور فرانسه سبب ایجاد فراز و نشیب‌هایی در مطالعه کتاب و کتابداری داشته است.
رییس کتابخانه مجلس تصریح کرد:  با توجه به اینکه دولت فرانسه همه کتابخانه‌هایش را تحت سیطره خود قرار داده بود اما جامعه‌ها را به صورت تمرکزگرا اداره می کند، تا مردم با روی آوری به سمت کتاب و کتابداری سطح فرهنگشان را افزایش دهند.


وی ابراز داشت:‌ در مسئله فرهنگ به خاطر تمرکز داشتن دولت بر روی آن مسئله کتاب و کتابداری با توجه به برنامه‌ریزی‌های خوب صورت گرفته توسط کشور فرانسه از روند قابل توجهی برخوردار بوده و کشور فرانسه به عنوان یک عضو از اتحادیه اروپا در قالب گسترش کتابخانه‌هایش سیاست‌های فرهنگی را انجام داده است.

مجیدی متذکر شد: سنت جدید که بعد از انقلاب کبیر فرانسه به وجود آمد مجموعه‌داری و کتابداری را مورد تحول قرار داده و با افزایش تعداد کتابخانه‌های خود سعی کرده تا آموزش اطلاع رسانی را در بین مردم افزایش دهد

وی اضافه کرد: فرهنگ کشور فرانسه مطالعه کتاب را مهم تر از حفظ آن میداند و همیشه سعی کرده تا کتابخانه‌ها در دسترس عموم مردم قرار دهد تا با آموزش عمومی در سنت جدید سرانه مطالعه افزایش یابد و این مرحله همان خروج از مجموعه داری به سبک و شیوه سنتی است.


مجیدی ادامه داد:‌ وزارت فرهنگ فرانسه با بودجه ۱۵۹ میلیون فرانک یک جهش عظیمی را در بخش کتابداری و فرهنگ مطالعه ایجاد کرد و همین بودجه بعد از انقلاب کبیر فرانسه به ۵۴۳ میلیون فرانک و در سال ۱۹۷۸ به ۲۲۲۹ میلیون فرانک رساند و این به معنای گسترش فرهنگ کتابداری و کتابخوانی در بین مردم فرانسه محسوب میشود.

وی اذعان داشت: فرهنگ هنر در کشور فرانسه تمرکززدا نبوده و دولت سعی کرده اقدام کتابداری و کتابخانه را از حالت دولتی بودن خارج کند تا در دسترس عموم مردم قرار بگیرد تا عدالت اجتماعی در بین افراد حاضر در جامعه فرهنگی فرانسه ایجاد شود.

مجیدی اظهار کرد: در گزارش سال ۲۰۰۹ نرخ مطالعه در فرانسه کاهش داشته زیرا روی آوردن جوانان به اینترنت سرانه مطالعه کتاب در بین مردم را تا ۴ جلد کتاب در سال پایین آورده است

وی تاکید کرد: کتابخانه‌ها بعد از سینماها یکی از مراکز پرجمعیت کشور فرانسه بوده و این نشان از تاثیر عدالت اجتماعی بر دانایی و آموزش دانایی بوده و برای رشد بار علمی شهروندان و افزایش سرانه مطالعه کارهای خوبی صورت گرفته است.



رییس کتابخانه مجلس گفت : در کشور فرانسه ۱۶ هزار کتابخانه وجود دارد که مردم این کشور ۲۴۷ میلیون کتاب را در سال ۲۰۱۶ از کتابخانه‌ها امانت گرفته، و ۱۵۷ میلیون جلد کتاب و یک میلیون ۲۰۰ هزار فایل صوتی در این کشور فرهنگی ۳,۴ میلیون فایل صوتی در این کشور وجود دارد.

 

آموزش کتابداری و کتابخانه جایگاه خاصی در بین مسئولان و مردم فرانسه دارد

در ادامه مراسم مظفر چشمه سهرابی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: ساختار کتابخانه های فرانسه طوری است که کتاب در یک جایگاه خاصی قرار دارد و مردم کتابخانه را به عنوان خانه کتاب و محلی برای سرویس دهی و انجام خدمات به مردم میداند به طوری که در دهه ۱۹۷۰ با راه اندازی مرکز رسانه‌ای مظبوط کار گسترش کتابداری و مجموعه داری از حالت مکتوب به واژه نگاتیو تغییر مسیر داده و تمام رسانه‌های این کشور را تحت پوشش این امر قرار میدهد.



وی بیان کرد: ‌تا سال ۶۵ آموزش‌های کتابداری منسجم نبوده و تنها دانشگاه‌های تهران و تبریز رشته کتاب و کتابداری را به صورت سنتی آموزش میدادند و همین امر سبب افزایش شوق خدمت رسانی به مردم در سطح قابل توجهی صورت گرفت


عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در سال ۸۱ علم اطلاعات جایگزین اطلاع رسانی شده است، افزود: در این دوره رشته مدیریت اطلاعات در مقطع ارشد وارد دانشگاه شده زیرا ما نیاز شدیدی به مجموعه اطلاعات پیدا کردیم و ۶۵ درصد درس‌ها به سمت فناوری سوق پیدا کرد تا مطابق کشورهای دنیا از پیشرفت عقب نمانیم

چشمه سهرابی یادآور شد: وضعیت آموزش کتابداری در فرانسه متفاوت بوده و علم اطلاعات به کتابخانه از جایگاه خاصی برخوردار بوده به طوری که موزه‌داری و آرشیو مطالب رتبه دوم را در این کشور فرهنگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: در کشور فرانسه رشته علوم اطلاعات و ارتباطات فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته و همه آنها بعد از پایان درسشان در کتابخانه‌های این کشور مشغول به کار میشوند.

وی ادامه داد: مجموعه کتابخانه عمومی کشور فرانسه زیر نظر دولت و شهرداری همچنین وزارت فرهنگ این کشور اداره میشود و این کشور فرهنگی سومین مرکز رسانه‌ای علم و صنعت را در اختیار دارد

 چشمه سهرابی اذعان داشت:‌ رسالت کتابخوانی در بین مردم کشور فرانسه بسیار مهم بوده و شهرداری با برنامه‌ریزی‌های خوب خود کتابخانه‌ها را مملو از مردم و علاقمندان به اهل کتاب و ادبیات کرده است. ولی در کشور ما متاسفانه هیچ فرهنگسازی در این زمینه نشده و ترویج خواندن کتاب و نگهداری آن در سطح ناراحت کننده‌ای وجود دارد


وی گفت: ما باید کودکان را به مطالعه و خواندن عادت دهیم زیرا سرانه مطالعه در کشور همانند زمان سنت قدیم در فرانسه بسیار پایین است
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۰
مهر

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان همزمان با هفته دفاع مقدس، کتاب قلب طلایی نوشته زهرا اسدی با حضور اعضای فعال  کتابخانه   وپایگاه بسیج عطیه در کتابخانه امام حسین(ع) نقد و بررسی گردید.

کتاب قلب طلایی که در سال 1388 به چاپ رسیده است در پانزده فصل و 420 صفحه می باشد رمانی است با موضوع و محوریت عشق و انتظار که در دوران دفاع مقدس می گذرد. شخصیت اصلی داستان(آذر) نمونه ای از  بیشمار زنهایی است که کل اسارت دلدادگانشان چشم انتظار ماندند و اینگونه سهم و دین خود را به رزمندگان و میهن و کشورشان ادا کردند، زنانی که طی این سالهای پس از جنگ خیلی کم به آنها پرداخته شده  و حتی به فراموشی سپرده شده اند. بنابراین این رمان به مناسبت هفته دفاع مقدس و برای یادآوری شجاعت و ایثار و از خودگذشتگی این قشر مظلوم جامعه جهت نقد انتخاب گردید.

داستان کتاب  در بندر انزلی و در سالهای اول انقلاب می گذرد؛ نجات جان آذر از غرق شدن در دریا، تعلق خاطر او به ناجیش یعنی مهرداد کاشانی و ادامه روند زندگی این دو دلداده سپس فراق به دلیل مفقود گردیدن مهرداد در عملیات هوایی و سقوط هواپیمایش در خاک عراق در کنار سالهای طولانی انتظار همراه با  مشکلات و مشقات زندگی،  و رخ دادن اتفاقاتی شیرین و جذاب برای این دوخانواده،رمان را شکل می دهند؛ این روندتا بعداز جنگ تحمیلی و آزادی اسرای جنگی پیش می رود تا اینکه مهرداد به دلیل اینکه حافظه اش را در اثرسقوط از دست داده است به ایران بازگردانده شده و در آسایشگاهی مستقرمی شود اما به صورت اتفاقی توسط خواهرش مریم پیدا شده و تلاش برای بدست آوردن حافظه اش از طرف همه بخصوص آذر آغاز می گردد؛ در نهایت بازگشت حافظه مهرداد و شناختن دختری که کل این سالها به انتظار او مانده است ، دختری که تصویرش نکته اتکای ذهن مهرداد برای تحمل سختیهای اسارت بوده است را شاهد هستیم.

بهنام میرزایی (منتقد) در این باره گفت: گره رمان که اسم رمان هم هست (قلب طلایی)، برای شروع انتظار آذر و همچنیین بیاد آوردن حافظه مهرداد و کش و قوس آن نماد خوبی است .

در خلال رمان ،با زندگی کوچ مانند نظامی ها آشنا می شویم که فرزندان ایشان مجبور هستند نیم سال تحصیلی را در یک استان و گاه نیم سال دیگر را در استانی دیگر بگذرانند و هر چند وقت در یک شهر اجبار به
زندگی دارند و باید خودشان را با شرایط تطبیق دهند.

از نقاط ضعف کتاب طرح روی جلد است که از محتوای کتاب نشانه و اثری نمی دهد.
از نقاط ضعف دیگر ، معرفی تعداد زیادی از اشخاص و پرداختن به زندگی آنهاست که کمکی به روند قصه ندارند و تنها باعث قطور شدن رمان گشته اند.
همچنین پرداختن به فضاهایی که بود و نبودشان تاثیری ندارد  و تنها برای تنوع می باشد در حالی که انتظار می رود در گره گشایی بسیار موثر باشند ، ولی اینگونه نیست. از نکات ضعف اصلی رمان ،پرشهای زمانی و مکانی است بدون بخش بندی و انتقال این پرشها در فصلها ، که این مساله باعث بوجود آمدن وقفه در ذهن مخاطب و ایجاد خلاء در خوانش  می گردد.

کتاب «قلب طلایی» مورد نقد و بررسی قرار گرفت

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۱۹
مهر



  • کتابخانه امام حسین (ع)
۱۹
مهر
راهنمای گردشگری ایران

  • از: نرگس علی مردانی
  • ناشر: وزراء
  • تعداد صفحات: ۴۶۴
  • زبان: فارسی
  • تاریخ انتشار: ۱۳۸۹
گردشگری تفریحی از طریق جاده یکی از معمول‌ترین و در واقع بخش اعظم سفرهای گردشگری داخلی را در بر می‌گیرد. چنانچه گفته شد با افزایش تعداد خانوارهای دارای اتومبیل عده زیادتری از مردم به این نوع گردشگری رغبت نشان داده‌اند. آنها سعی می‌کنند یک شهر را به عنوان هدف اصلی تعیین کنند و سپس در مسیر رسیدن به آن در جاذبه‌های طبیعی چون کوهستان، جنگل، رودخانه،‌دریا و زیستگاه‌های حفاظت شده اتراق و از طبیعت بکر و زیبا لذت ‌ببرند.

برای یک گردشگری برنامه ریزی شده و لذت بخش نیاز به عوامل مختلفی است. حرکت در مسیر جاده‌ها بخصوص جاده‌های غیر اصلی مستلزم شناخت مسیر، شناخت جاذبه‌های طبیعی و باستانی، شناخت استراحتگاهها، محل‌های اتراق، کمپ‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، شناخت تأسیسات و امکانات بین راهی و غیره است.

کتاب «راهنمای گردشگری و را‌ههای ایران» این امکان را فراهم می‌آورد تا با استفاده از نقشه‌ها ، مسافران مسیرهای بهتر و دلخواه را انتخاب کنند، از وجود جاذبه‌های باستانی و گردشگری مطلع گردند و با استفاده از راهنماها محل‌های استراحت، امکانات رفاهی و اطلاعات مهم مورد نیاز را بدست آورند.

فهرست مطالب

مقدمه
ایران سرزمین من
معرفی استان‌ها
سوغات استانها
جدول مسافت راههای ایران
تصاویر و نقشه ها

  • کتابخانه امام حسین (ع)