کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

۲۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
آذر

به گزارش لیزنا، ناسا به تازگی تصمیم گرفت کلیه مقالات علمی خود را در فضای مجازی و به صورت رایگان منتشر کند. این سازمان تحقیقاتی وب‌سایتی تحت عنوان «پاب اسپیس«(Pubspace)»  راه‌اندازی کرده است که کاربران با مراجعه به آن می‌توانند به تمام مقالات منتشره از سوی ناسا دسترسی پیدا کنند.

این مقالات دامنه گسترده‌ای از مطالب جالب فضایی را در بر می‌گیرند؛ از امکان حیات در قمرهای نزدیک سیاره زحل گرفته تا تاثیر زندگی در ایستگاه‌های فضایی بر روی پیازچه موی فضانوردان!

پیش از این مقالات و مطالب منتشره از سوی ناسا با پرداخت هزینه در دسترس افراد قرار می‌گرفت و نهاد سیاست‌گذاری علم و فناوری آمریکا در سال ۲۰۱۳ از ناسا درخواست کرده بود تا دسترسی به مقالاتش را برای عموم تسهیل کند.


در حال حاضر۸۵۰ مقاله در پایگاه اینترنتی Pubspace در دسترس عموم قرار گرفته و مقاله‌های بیشتری نیز در راه است.


لازم به ذکر است عده‌ای این اقدام ناسا مبنی بر رایگان کردن مقالات را نقض امنیت ملی آمریکا خوانده و از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۹
آذر


دانستنی های بیمه برای خانواده

  • از: علی اعظم محمدبیگی
  • ناشر: دنیای اقتصاد
  • تعداد صفحات: ۳۸۱
  • زبان: فارسی
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: 978-600-92905-9-8
این کتاب حاوی تقریبا همه مسائل عمومی و رایج دربیمه های ایران است و به خواننده نشان می‌دهد که چگونه از حقوق بیمه‌ای خود به نحو احسن استفاده کند. در این کتاب مسائل اصلی بیمه با دقت و ظرافت واکاوی می‌شود و به روشنی توضیح داده می‌شود که با اطلاع از پاره‌ای قوانین و مقررات و توجه به اشکال تکنیکی و حقوقیِ عقد قرارداد با بیمه‌ها و همچنین آگاه شدن با برخی ابهام‌ها در قراردادها، می‌توان از تعهدات کاست و بر حقوق افزود و از مزایای بیمه بیشتر برخوردار شد.

این کتاب برای خانواده‌هایی نوشته شده است که به ضرورت بیمه در زندگی پرمخاطره امروز اذعان دارند. آن‌ها حتی اگر از عملکرد شرکت بیمه، به‌ویژه در زمان بررسی و تصفیه خسارت، راضی نباشند به این باور رسیده‌اند که در هر حال، هزینه نسبتاً اندک بیمه شدن بهتر از عواقب مالی نداشتن بیمه است.

فهرست مطالب

مقدمه
 اصول و مبانی بیمه
 بیمه آتش‌سوزی
 بیمه اتومبیل
بیمه حوادث‏
 بیمه درمان
بیمه زندگی
بیمه مسئولیت

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
آذر

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان،  کتاب «نازبالش» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی نقد و بررسی شد
 کتاب "ناز بالش" نوشته‌ای متفاوت از هوشنگ مرادی کرمانی توسط انتشارات معین در 160 صفحه به چاپ رسیده است.
این کتاب که در مورد تخم کدوهایی است که خوردن آن سبب ازدیاد هوش در فرد می‌شود، با نثری راحت و روان و آوردن واژگان ساده و قابل فهم مناسب سن نوجوانان به نظر می‌رسد اما با توجه به استفاده از انتقادهای اجتماعی و طنز تلخی که در کتاب نهفته است، مطالعه آن برای بزرگسالان نیز خالی از لطف و بهره نخواهد بود.
 این کتاب همچون اکثر آثار مرادی کرمانی با نثری روان و ملموس، روایت ساده رخدادها، استفاده از ضرب المثل ها و آداب و رسوم عامه، با کاربرد واژگان محاوره‌ای و با زبانی با رگه های طنز نگارش شده اما وجه تمایز اصلی این نوشته با دیگر آثار مرادی کرمانی در این است که برخلاف دیگر کتاب های نویسنده این اثر از سبک واقع گرا به سبک داستان‌های فانتزی تمایل دارد.
 مفاهیمی همچون کلاغ باهوش، تخم کدوهای هوش آور، برخی توصیفات مکان، زمان و رخداد ها بر فانتزی بودن اثر صحه می‌گذارد.
از نقاط ضعف کتاب دو تکه شدن داستان است که با آوردن داستان آقا ماشالا در ابتدای قصه به نوعی با مقدمه‌ای طولانی برای طرح اصلی داستان مواجه بودیم و همچنین توصیف جزییات گاهی بیش از حد بود (مانند جایی که دمدمی مزاج بودن کدخدا را به خاطر تصمیم‌گیری در مورد ساعت نشان می‌دهد).
 شخصیت‌های داستان نیز ساده و سطحی و در چند مورد کلیشه‌ای توصیف شده‌اند که گرچه درک آنرا به خصوص برای مخاطب نوجوان راحت‌تر میکند اما در کل به خاطر اینکه عمیق نیستند، تاثیر لازم روی مخاطب کمتر اتفاق می‌افتد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۵
آذر

 به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، کتاب «امام علی بن موسی الرضا علیه السلام» نوشته محمد جواد معینی و احمد ترابی به بوته نقد و بررسی گذاشته شد.


کتاب"امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) منادی توحید و امامت" که حاصل پژوهش‌های گروه تاریخ اسلام بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است، کوشیده است تا در حد توان، به زوایای گوناگون زندگانی امام رضا علیه السلام بپردازد و در پرتو آن تصویری شفاف از سیره عملی آن امام همام را نشان دهد.

این کتاب بسیار جامع و کامل می‌باشد به صورتی که از دوران قبل از ولادت امام رضا(علیه السلام)، مانند دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس تا زمان شهادت حضرت را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب توضیح می‌دهد که چگونه در زمان امویان شیوه مبارزه امامان تغییر کرد و چرا در زمان عباسیان ، طرفداران کیسان منحرف شده و تشیع را به انحراف کشیدند و ایرانیان نیز دو دسته شدند، عده‌ای طرفدار عباسیان و عده‌ای طرفدار اهل بیت(علیهما السلام).
عناوین مورد بحث در این کتاب شامل : گزیده‌ای از زندگانی، امامت، شخصیت معنوی، اخلاقی، علمی امام، زندگانی سیاسی، خط مشی امام در برابر حکومت‌ها، سفر تاریخی از مدینه به مرو، عهدنامه ولایت عهدی. درباره شهادت امام‌رضا(علیه السلام) نیز نظرات متعددی بین اهل سنت و شیعیان مطرح است که کتاب این موارد را بصورت جامع توضیح می‌دهد

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۴
آذر

کتاب «تراژدی تنهایی» که زندگی نامه‌ی سیاسی محمد مصدق است، راه‌های فراوانی پیش پای ما می‌گذارد؛ این که به جای تمرکز روی موضوعی تا این حد آشنا و بزرگ و اسطوره‌ای مثل ملی شدن صنعت نفت، کمی به خود مصدق برسیم یا ریشه‌های شکل گیری تصمیم‌ها و پافشاری‌های گاه جنون آمیز او را ببینیم. کریستوفر دوبلگ، انگلیسی است و مثل بیشتر مستشرقین از رفتار رندانه‌ی شرقی‌ها (به خصوص ایرانی‌ها) متحیر است اما خونسردی‌اش را از دست نمی‌دهد و با جزئیات شگفت انگیز بخش‌های از زندگی نخست وزیر محبوب ایرانی‌ها را شرح می‌دهد.

در این زندگی‌نامه‌ی تازه‌ی محمد مصدق، نخست‌وزیری که سرخوردگی از سرنگونی‌اش هنوز در جان اصلاح‌خواهان ایرانی باقی است، کریستوفر دو بِلِگ با استفاده از انبوهی منابع فارسی و فرنگی و همچنین اسنادی تازه‌یاب از زندگی شخصی و حرفه‌ای او، شرحی مفصل و پُرجزئیات به دست می‌دهد از فراز‌و‌نشیب‌های یک عمر سیاست‌ورزی‌های مصدق در کسوت‌هایی مختلف، عمری که عمده‌اش در مرکز بحران‌ها گذشت و هر گامش پا گذاشتن از آتشی به آتش دیگر بود. تاریخ‌پژوه انگلیسی از کودکی مصدق شروع می‌کند و بعد رد روابط پیدا و پنهان جوانی او را می‌گیرد تا تأثیر طبقه و محیط و خانواده و آدم‌ها را بر شکل‌گیری شخصیت سیاستمدار آینده نشان بدهد. در ادامه به سراغ مقاطع حساس و دشوار دوران مناصب حکومتی او می‌رود، و سِیر این زندگی سراسر کشمکش و مبارزه را تا فرجام تلخ خانه‌نشینی و مرگ مصدق پی می‌گیرد؛ از گذر این‌ها ضمناً روایتی هم به دست می‌دهد از آرایش قوای سیاسی، جنگ دیدگاه‌های مدعی و روش‌های سیاست‌ورزی در ایران آن سال‌ها. دو بِلِگ کتابش را پنجاه ‌و چند سالی بعدِ تابستان مصیبت‌بار 1332 نوشت و می‌کوشد درس‌هایی از آن روزها به یاد آنانی بیاورد که امروز سودای تغییر و بهبود دارند.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۳
آذر
ابتدا کارشناس جلسه، دکتر یزدان منصوریان، صفحه‌ای از کتاب را خواند و با همراهی خانم اخوت، دبیر نشست،  بحث را اینگونه شروع کرد:

این رمان در ادبیات داستانی معاصر بسیار خوش درخشیده و تا امروز خوانندگان فراوان داشته است. به نحوی که طی پانزده سالی که از انتشارش می‌گذرد به چاپ شصت و ششم رسیده و به چندین زبان دنیا نظیر انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ترکی، چینی، نروژی و یونانی ترجمه شده است. مضمون اصلی داستان روزمرگی، تنهایی و ملال است که نویسنده به خوبی آنها را توصیف و تبیین می‌کند. شخصیت اصلی و راوی داستان زنی تحصیل کرده و خانه‌دار به نام کلاریس آیوازیان است که همراه با همسرش آرتوش و سه فرزندش به نام‌های آرمن، آرمینه و آرسینه در دههء 1340 در آبادان زندگی می‌کند. آنان زندگی موفق و آرامی که دارند، اما به تدریج در حصاری از تکرار و روزمرگی دچار ملال و رخوت شده‌اند. آرتوش اهل معاشرت نیست و اغلب اوقات در خانه به خواندن روزنامه مشغول است و در برابر هر تغییر مقاومت می‌کند و بیشتر طرفدار سکون و آرامش است. تا اینکه با آمدن همسایه‌ای جدید به نام خانوادهء سیمونیان این جریان یکنواخت متحول می‌شود و بیشتر متن کتاب به همین موضوع اختصاص دارد. هر چند با رفتن ناگهانی خانواده سیمونیان از آن محله دوباره همه چیز به روند پیشین باز می‌گردد، اما شخصیت‌های داستان هر یک به نوعی دچار دگرگونی می‌شوند. بویژه کلاریس که شخصیت اصلی است در خلال گفتگوهای درونی خود و مواجهه با تردیدها و تشویشهایش به نوعی خودآگاهی تازه می‌رسد. در متن کتاب گفتگوهای درونی او با جزئیاتی دقیق همراه است و نویسنده دغدغه‌های ذهنی او را به خوبی به تصویر می‌کشد.

استقبال عمومی از این اثر و جوایزی که تا امروز به دست آورده نشان می‌دهد که موفقیت یک کتاب، تصادفی نیست. بلکه نویسنده‌ای که در کارش مهارت دارد می­تواند اثری جذاب خلق کند و مخاطب را تا پایان داستان با خود همراه سازد. این کتاب نثری بسیار ساده و سلیس دارد و در مجموع رمانی روان و خوشخوان محسوب می‌شود. شخصیت‌ پردازی نیز در آن به خوبی انجام شده است. به نحوی که هر شش ویژگی معمول در شخصیت پردازی (شامل نشانه‌های ظاهری، ویژگی شخصیتی، تاریخچه زندگی، ارتباط و پیوند، کشمکش و تغییر و دگرگونی) در متن دیده می‌شود.

تا کنون چندین مقاله در نقد و معرفی این رمان به چاپ رسیده است که گزیده‌ای از آنها عبارتند از:

مقاله «شخصیت‌پردازی در رمان چراغها را من خاموش می کنم»، نوشته آسیه گودرزی نژاد که در سال 1388 در فصلنامه ادبیات فارسی منتشر شده است. در این مقاله آمده است: «پیرزاد از ناگفتنی‌ها، تابوها، آرزوها و افکار آشکار و پنهان شخصیتهایش نمی نویسد». مقاله بعدی با عنوان «سلطه و تسلیم در آثار زویا پیرزاد»، نوشته فاطمه حیدری است که در فصلنامه اندیشه های ادبی منتشر شده و نویسنده از منظر فمینیستی به تحول شخصیت زنان در آثار پیرزاد می‌پردازد.

مقاله «پرسونا از دیدگاه زویا پیرزاد»، به قلم وجیهه ترکمانی و ساناز چمنی گلزار که در مجله بهارستان، پاییز 93 منتشر شده است از منظر نظریه فرایند فردیت کهن الگوهای کارل یونگ روانشناس شهیر سویسی -  به سیمای شخصیت‌های داستانهای زویا پیرزاد می‌نگرد. مقاله «سنت نوشتاری زنان: مطالعه موردی دو نسل از نویسندگان زن ایرانی (سیمین دانشور و زویا پیرزاد)، نوشته مجبوبه پاک نیا و نسیم جان فدا که در نشریه زن در فرهنگ و هنر منتشر شده است اثر دیگری بود که در این نشست معرفی شد. همچنین، مقاله «نقد و تحلیل رمان چراغها را من خاموش می کنم از منظر زبان و جنسیت»، نوشته ملاحت نجفی عرب و مقاله «مقایسه تطبیقی فمینیسم در «چراغها را من خاموش می کنم» و گلهای داوودی، اثر جان اشتاین بک»، که شباهتهای این دو داستان را مقایسه می کند دو پژوهش دیگری بودند که درباره آنها صحبت شد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۲
آذر

کتاب «سبک زندگی؛ منشور زندگی از منظر امام رضا(علیه السلام)» که توسط محمدباقر پورامینی تالیف یافته، از سوی انتشارات قدس رضوی در 100 صفحه منتشر شده است.
کتاب چهار فصل دارد که عبارت است از: سبک زندگی معیار، ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با خلق، که ابتدا نویسنده کتاب 94 سوال را مطرح می‌کند و در کتاب برای این سوال‌ها پاسخ‌های مناسبی می‌دهد.
استاد دانشکده علوم قرآنی در معرفی کلی کتاب اظهار داشت: این کتاب پرسش‌های شما را درباره شیوه نیکو زندگی کردن، با بهره‌گیری از میراث رهنمون بخش امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) پاسخ می‌گوید و زیستن مؤمنانه را در پرتو ارتباط با خود،خدا و خلق ترسیم می‌کند.
فروزان کردیوند، گفت: از محاسن این کتاب در عین ایجاز و اختصار و کم بودن صفحات آن، ساده، روان و قابل فهم بودن، حاوی نکاتی بدیع و موضوعاتی خواندنی درباره سیره حضرت امام رضا (علیه السلام) در عرصه‌های مختلف زندگی است. یکی دیگر از محاسن این کتاب طرح سوال و دادن جواب‌های محکم و مفید با اشاره به احادیث رضوی است که خواننده احساس می‌کند جواب سوال‌ها را از منبعی معتبر با استناد به قرآن، احادیث و روایات معتبر دریافت کرده است.
همچنین کردیوند، در توضیح محتوای این کتاب مواردی را متذکر شد؛ از جمله اینکه: دوره امروز ما عصر تکنولوژی است و اینکه چگونه انسان امروزی می‌تواند با تکیه و استفاده از سیره و سبک زندگی ائمه در عصر مدرنیته روزگار بگذراند و اینکه چگونه این روایات و احادیث را با عصر آپارتمان نشینی تطبیق دهیم؟- در بخش ((ارتباط با خود ))تعریف مشخص و واضحی از واژه(( خود و نفس انسان )) ندارد.
وی ادامه داد: در چند جای کتاب زیر کلمات دشوار یا اشخاصی که نام برده می‌شود توضیحاتی داده نشده که خواننده نسبت به آن شناخت پیدا کند، به عنوان مثال در زیر بحث تلخی‌ها و خوشی‌های زندگی: روایتی نقل می‌شود که وقتی یکی از یاران امام رضا(علیه السلام) که روزی در نعمت و رفاه زندگی میکرده و حالا فقیر شده از امام رضا(علیه السلام)  می‌خواهند که برایشان دعا کند امام پاسخ می‌دهند: می‌خواهید مانند شاهان زندگی کنید یا مانند طاهر و هرثمه؟ که در هیچ جای کتاب درمورد این دو شخصیت توضیح داده نمی شود که این اشخاص که بودند و چه کرده‌اند؟؟
منتقد کتاب، گفت: همه فصل‌ها بدون مقدمه شروع شده‌اند و خوب بود در ابتدای هر فصل اطلاعات کلی و مختصر در مورد موضوع مورد بحث داده می‌شد و بعد سوالات هر فصل پاسخ داده می‌شد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۰
آذر

یک شرکت انگلیسی موفق به ساخت عینک‌هایی شده است که با تغییر فوکوس تصاویر به صورت دستی ریزترین اشیا را مقابل دیدگان شما نمایان می‌کند.



نیاز به عینک مسئله‌ای است که افراد بسیاری (به خصوص افراد میانسال) را به خود درگیر می‌کند. ضعیف شدن چشم زندگی روزمره و انجام کارهایی مثل خواندن متون روزنامه یا کارهای ظریف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 حال، یک شرکت انگلیسی راه‌حلی ارائه کرده است که می‌تواند برخی از این مشکلات را برطرف کند. این شرکت عینک‌هایی به نام "آی جاستر" (Eyejuster) طراحی کرده است که کنار دسته آن پیچ تنظیم عدسی وجود دارد. با این پیچ مدور کوچک می‌توان فوکوس عدسی را به راحتی تغییر داد و اشیای ریز را به وضوح رویت کرد.

عینک‌های "آی‌جاستر" دارای دو لنز هستند که به صورت موازی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. با چرخاندن پیچ کنار دسته عینک، دو شیشه موازی کنار یکدیگر سر می خورند و کانون عدسی را کم و زیاد می‌کنند.

وی ادامه می دهد: با استفاده از عینک‌های قابل تنظیم آی جاستر می توان دامنه وسیعی از عینک‌های دارای نسخه صفر تا ۳+ را به صورت یک پکیج پوشش داد و افراد با آن می توانند در حالت خوابیده و بدون نیاز به بلند کردن سر به خواندن کتاب بپردازند. 

 

قیمت ۷۰ دلار برای این عینک‌ها در نظر گرفته شده و قرار است این محصول در وبسایت شرکت به فروش برسد.

 

گفتنی است ایده عینک‌های دارای فوکوس متغیر از سال ۱۹۶۰ در جریان بوده و این اولین باری است که از مفهوم شیشه‌های موازی برای تغییر تمرکز بصری عینک استفاده شده است.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۱۸
آذر
  • تاریخ نشر: ۱۳۹۲
  • شابک
    : 978-964-337-760-1
  • زبان : فارسی
  • تعداد صفحات: ۲۲۴ صفحه
کتاب «خاطرات حسنعلی خان مستوفی» نوشته ابوالفضل زوریی نصرآباد( -۱۳۴۸)، شاعر، طنزپرداز و پژوهشگر ایرانی است.
زرویی در این اثر دست به خلق دو شخصیت خیالی با عناوین حسنعلی خان مستوفی و میرزا حسین پیشکار زده است، که یکی به تقریر و بازگویی خاطرات دیگری مشغول است و جالب اینجاست که هر دو نیز از اساس وجود خارجی ندارند.
او در این کتاب روایتی کلاسیک - به سبک ادبیات دوران قاجار- برای بیان خاطرات حسنعلی خان انتخاب کرده است، روایتی که می‌شود رد پای آن را در آثار متفاوت و بکری همچون روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه جست و البته زرویی با زیرکی تمام با حفظ ساختار زبانی این خاطرات در این سبک روایی؛ از برخی عبارت و اصطلاحات قدیمی و ناملموس قجری آن را پرهیز کرده و با عبارات و اصطلاحات رایج که به حد لزوم به آن افزوده شده است به این متن جذابیت زیادی بخشیده است.
در این کتاب شکل دیگری از تاریخ معاصر را می‌خوانیم.
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۱۷
آذر
زندگی آن‌قدر با سرعت زیادی جلو می‌رود که مجبور هستیم بسیاری از زمان‌های خالی خود را که پیش از این صرف کارهایی مانند مطالعه کتاب می‌کردیم به کارهای دیگر اختصاص دهیم تا از قافله عقب نیفتیم. اما یکی از راه‌هایی که می‌تواند از بیشتر شدن فاصله ما با مطالعه جلوگیری کند، روی آوردن به داستان‌های کوتاه است که علاوه بر لذتبخش بودن، زمان‌های کوتاه فراغت روزانه ما را به بهترین شکل پر می‌کند. اپلیکیشن پستچی با همین هدف عرضه شده و تعداد زیادی داستان‌ کوتاه و خواندنی برای مخاطبان خود تهیه کرده است. شما می‌توانید در اپلیکیشن پستچی، داستان‌های کوتاه را در دسته‌بندی‌های مختلف مشاهده کنید و با توجه به امتیازی که از کاربران گرفته‌اند، آنها را مطالعه کنید. این اپلیکیشن کاملا رایگان است و به‌صورت روزانه داستان‌های کوتاه جدیدی روی آن قرار می‌گیرد. علاوه بر‌اینها، پستچی یک داستان بلند دنباله‌دار نیز در خود جای داده که به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود و مخاطب را به دنبال خط داستانی خود می‌کشد. شما می‌توانید به هرکدام از داستان‌ها نظر مخالف یا موافق خود را اضافه کنید و آنها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید.
سیستم عامل: اندروید
  • کتابخانه امام حسین (ع)