کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

نقد کتاب " دا " برگزار شد

سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

نقد کتاب " دا" خاطرات سیده زهرا حسینی

کتاب "دا " یکی از بهترین آثار مکتوب جنگ است که در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآمده است. در بیان فصل بندی کتاب بسیار دقت شده زیرا تمام مطالب بسیار منظم و بدون پرش و وقفه پی در پی آمده است .ساختار کتاب از مستندات و وقایع با ذکر منابع موثق، محل ها ، تاریخ ها و مکان و زمان مشخص و واقعی بیان شده است. که همان ناتورالیسم (واقع گرا) است و هرآنچه که وجود داشته بسیار شفاف بیان شده است.

از حوادث پی در پی می توان بصورت یک رشته وقایع طی یک حادثه ی غافلگیر کننده یاد کردچون ابهامی وجود ندارد و جای سؤالی باقی نمی ماند.

حس همذات پنداری و تعلیق و درونگرایی معرفتی را به مخاطبین منتقل می کند. جنگ دقیقا همان طور که بوده با تصویرسازی های درست رنگ می گیرد و شخصیت هایی که در فرم خود باعث شخصیت پردازی عالی در این کتاب می شود نمونه است.

قهرمان این کتاب دختر 16 ساله ای بنام سیده زهرا به همراه خانواده اش است که در خرمشهر زندگی می کند . پدرش در عراق درگیر کارهای سیاسی است و در مهاجرت به ایران نیز به خاطر امنیت کشور با همان مشکل روبرو می شود.مادر خانواده " دا" نام دارد که  اسوه ی صبوری و مقاومت است که فرزندانش هم همان خصوصیت را دارند . همگی  قدم در راه پدر می گذارند  و هر کدام سعی دارند گوشه ای از جنگ را برای دفاع از میهن بگیرند. با اوضاع بد روحی که برای آن ها پیش می آید ولی همچنان می مانند تا از شهرشان دفاع کنند. حوادث پی در پی آمده اند و حضور شخصیت ها در کنار هم ، همه روابط علت و معلولی دارد که افراد خودشان آن ها را می سازند.

بهانه های روایتی همه با یادآوری ها و فلش بک ها اتفاق می افتند و کارهای ناغافلی که سیده زهرا بدون ترس می کند. حضور او در جنت آباد و خط مقدم و رفتارش روحیه ای گرم به رزمنده ها می دهد. او روحیه ی لطیف زنانه اش را در جنت آباد با کشته ها دفن می کند و از آن بحران روحی با دفن پدر و برادرش می گذرد.

 آنقدر خود ساخته می شود که همه ی کارها را با تمام سختی ها برای خودش آسان می بیند . او حتی سال ها نیز بدون همسرش زندگی می کند تا او بتواند تکلیف دینی اش را ادا کند. زنان و دخترانی مثل سیده زهرا زیاد بودند که در پایگاه ها، مساجد ، بیمارستان ها و ... فعالیت می کردند که به لطف خداوند به پیروزی دست یافتند اما به قیمت پرداختن خون جوانان و خانواده هایشان، عمر این چنین زنانی بی ثمر نمانده و وجود خاطراتی این چنینی برای باز شدن افکار نسل جدید لازم است .خاطرات معمولا بصورت نثر خطی از سرآغاز تا پایان نوشته می شوند و پیرنگ بسته دارند.

 

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۳)

  • مداد کوچک
  • کتابی که همیشه توصیه می کنمش
    " دا"
    جاودانه است ....
    و
    ممنون از معرفی
    شروع به خواندنش خواهم کرد.
  • نیلوفر فروتن
  • ممنون از شما برای توضیحاتتون درمورد این کتاب..
    وب مفیدی دارید...
    پاسخ:
    باسلام
    خوشحالم که برای شما مفید بوده 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی