چگونه در اینستاگرام «داستان» روزانه خود را روایت کنیم؟
اینستاگرام ویژگی جدید را به نام داستان یا stories را معرفی کرد.
پیش از هر چیز باید بگویم که این ویژگی تقریبا کپی برابر با اصل ویژگی سرویس اسنپچت است و به همین خاطر فیسبوک- مالک اینستاگرام- بسیار مورد انتقاد و نیز تمسخر قرار گرفته است.
![8-3-2016 6-47-18 PM](http://1pezeshk.com/wp-content/uploads/2016/08/8-3-2016-6-47-18-PM.jpg)
فلسفه اولیه راه انداختن بخش داستان یا stories در اینستاگرام چیست؟
این بخش طوری طراحی شده است که کاربران بتوانند داستان ۲۴ ساعت از زندگی خود را در قالب عکس، ویدئو و نوشتههای روی آنها روایت کنند. مثلا اگر شما به مسافرت یا کنسرت رفتهاید، میتوانید در این بخش به صورت عکس/ویدئو/نوشته حال و هوای ۲۴ ساعت خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.
چطور داستانهای دیگران را ببینم؟
خیلی ساده! در بالای صفحه فیدهای اینستاگرام، نواری اضافه شده که در آن آواتارهای کاربرانی که دنبال میکنید، مشخص هستند، حالا با تپ کردن روی هر یک از آنها میتوانید عکس-ویدئو-نوشتههای ۲۴ ساعت اخیر آنها را ببینید.
نکته ۱: این داستانها فقط ۲۴ ساعت قابل رؤیت هستند!
نکته ۲: ظاهرا راهی برای لینک دادن به این داستانها برخلاف عکسهای معمول اینستاگرام نیست.
نکته ۳: متأسفانه با رفتن به صفحه هر شخص، شما نمیتوانید داستانهای اخیر او را ببینید.
از نکات بالا فعلا میتوانیم نتیجه بگیریم که:
بخش داستان راهی برای دریافت حال و هوای حال حاضر دوستانی است که دنبال میکنید. اینستاگرام هیچ تلاشی نمیکند که در این بخش شما بتوانید حال و هوای روزهای پیش دوستان خود را احضار کنید. همچنین راه سرراستی برای دستیابی به داستان یک شخص ویژه که برایتان اهمیت دارد هم وجود ندارد.
- با تپ کردن و متوقف کردن انگشت روی صفحه نمایش شما میتوانید در هنگام پخش یک داستان مکث کنید. با سوایپ کردن به چپ میتوانید به داستان کاربر دیگری بپرید.
- شما میتوانید با تپ کردن روی ارسال پیام یا سوایپ کردن به بالا، یک پیام خصوصی برای کاربر مورد نظر بفرستید.
چگونه یک داستان در اینستاگرام درست کنم؟
با تپ روی علامت + در گوشه بالا و چپ فید اینستاگرام خودتان میتوانید، یک عکس یا ویدئو به داستان روزانه خود اضافه کنید.
شما میتوانید روی هر عکس نوشته بگذارید. در ضمن میتوانید با کمک قلمهایی که پیشبینی شده، چیزهایی روی عکس بکشید.
اگر چند بار کار بالا را تکرار کنید،داستان شما چندقسمتی میشود. به این ترتیب شما میتوانید چند عکس و ویدئو در داستان روزانه خود داشته باشید.
نکته ۴: فعلا راهی برای اضافه کردن عکس و ویدئو به بخش داستان از عکسهای که قبلا در حافظه گوشی یا تبلت است، پیدا نکردم (البته در نسخه iOS اینستاگرام که من آزمایش کردم). به این ترتیب به نظر میرسد که اینستاگرام میخواهد کاری کند که شما واقعا عکسهایی را که در همان آن، خودتان گرفتهاید، داستان کنید.
این امر ممکن است، خوب باشد، چون با روح و ذات اینستاگرام بیشتر سازگار است. اما …
اما، کاربران زیادی هستند که استفادههای خلاقانه یا تجاری از اینستاگرام میکنند، به این ترتیب آنها نمیتوانند مثلا با استفاده از ویژگی داستان، کمی سوء استفاده کنند و یک اسلایدشو برای خودشان بسازند.
نکته ۵: شما میتوانید به اشخاص خاصی که خودتان انتخاب میکنید، اجازه ندهید یک داستان خاص شما را ببینند. یعنی داستان خود را هاید کنید.
چه استفادههای خلاقانهای میشود از بخش داستان اینستاگرام کرد؟
همان طور که گفتیم به خاطر پاک شدن داستان شما بعد از ۲۴ ساعت و اینکه کاربران به جز دسترسی رندم به داستانها، راهی برای دستیابی به داستان اختصاصی یک شخص ندارند، همه زحمتها و خلاقیتهای شما در داستانگویی اینستاگرامی، خیلی زود بیاجر میمانند.
اما باز هم استفادههای خلاقانهای را میشود پیشبینی کرد. ضمن اینکه ممکن است اینستاگرام سیاست بخش داستان خود را تغییر بدهد و در آینده این بخش را به صورت دیگری طراحی کند.
- در حالت عادی شما یا میتوانید عکس ثابت در اینستاگرام آپلود کنید یا ویدئو. شما راهی برای آپلود عکس گیف یا اسلایدشو ندارید، اما به کمک ویژگی داستان اینستاگرام، میتوانید یک موضوع را در قالب چند عکس و ویدئو تعریف کنید.
- حالا این عکس-ویدئو-نوشته میتواند هر چیزی باشد: معرفی یک کالا/خدمت برای تبلیغ – معرفی کتاب – معرفی یک بنای یا جای دیدنی – معرفی پستهایی که در ۲۴ ساعت اخیر در وبلاگ/سایت خودتان گذاشتهاید و …
تذکر: چیزهایی که نوشتم، ارزیابی اولیه من از بخش داستان اینستاگرام بود. ممکن است نسخ جدید اندکی متفاوت باشد.
شانس موفقیت این بخش چقدر است؟
از انجا که این بخش کپی اسنپچت است، ممکن است در وهله اول بعضی از کاربران و سایتها، زیاد با آن تعامل نکنند. اما رفتهرفته با استفاده اشخاص مشهور در فضای اینستاگرام از بخش داستان، همه به تکاپو میافتند که داستانهای روزانه خودشان را داشته باشند.
تا پیش از این کاربران عادی، زیاد مشتاق نبودند که نوشته یا طراحی یا ایموجی روی عکسهای اینستاگرام خود بگذارند، اما در این بخش جدید، این اضافات روی عکس، خیلی خودنمایی خواهند کرد و احتمالا کاربردهای بدیعی پیدا خواهند کرد.
سایتهایی هم پیدا خواهند شد که برای دانشافزایی هر روز به صورت اسلایدشوهای آموزشی، چکیدهای از عکس/نوشتههای کاربردی را گلچین خواهند کرد و وارد بخش داستان خواهند کرد.
و کسی چه میداند، به خصوص در فضای اندروید، احتمالا توسعهدهندگانی پیدا خواهند شد که به کاربران دیگر اجازه دانلود سرراست و بدون مشکل (بدون نیاز به اسکرینشات گرفتن) داستانها را خواهند داد و از این راه کلی پول درخواهند آورد!
- ۹۵/۰۸/۱۷