کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

معرفی کتاب " مربای شیرین"

پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ق.ظ

" مربای شیرین "  اثر هوشنگ کرادی کرمانی است . این کتاب جوایز زیادی را از آن خود کرده و یک فیلم سینمایی هم بر مبنای آن ساخته شده است .

خلاصه داستان:

جلال نوجوان، هر چه سعی می کند نمی تواند در شیشه مربا را باز کند، از مادر، همسایه، دوستان، معلمان و بقال محله کمک می طلبد اما هیچ کس قادر به باز کردن آن نیست و سرانجام مشخص می شود تمام شیشه های کارخانه مرباسازی همین شکل را دارند. جلال که از برخورد توهین آمیز عوامل کارخانه ناراحت است با کمک یک دوره گرد نان خشک جمع کن از آنها شکایت می کند، ولی مسئولان کارخانه به جای رفع مشکل، مسابقه ای با موضوع باز کردن در شیشه مربا برگزار می کنند. این تمهید فریب کارانه باعث فروش بالای مرباها می شود اما جلال با شرکت در یکی از مسابقه ها به افشاگری علیه کارخانه می پردازد و مدیران آن را به اتلاف سرمایه ملی متهم می کند. این مسأله باعث هشیاری و اعتراض عمومی می شود و کارخانه هم در اثر شکایت جلال در آستانه تعطیلی قرار می گیرد، ولی مسئولان کارخانه با تطمیع و رشوه دوباره فعالیت خود را از سر می گیرند و با طراحی شیشه های جدید به عرضه محصولاتشان می پردازند. در پایان جلال و دوستانش به کارخانه می روند و از مدیر آن می خواهند که از آنها عذرخواهی کند.

نقدی کوتاه بر داستان:

 انتقاد و خرده گیری نویسنده به جامعه، در طول داستان به طور ضمنی و کنایی مطرح می شود. بی دقتی و بی مسوولیتی و بی نظمی هر کسی در جامعه، می تواند تبعات و مشکلات فراوانی ایجاد کند. ولی به هرحال انتقادی بودن داستان، لطمه ای به طنز لطیف و لذتبخش آن نمی زند.

 این کتاب،کتاب برگزیده سال 1999 میلادی از سوی کتابخانه  بین المللی مونیخ آلمان شده.

 مربای شیرین » از سوی شورای کتاب کودک ، در سال ۱۳۷۹ به شکل کتاب گویا هم در آمد . گوینده  این نسخه فرزانه طاهری قندهاری است .

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی