کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

۲۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
فروردين

تازه‌ترین سروده‌های بیوک ملکی برای نوجوانان با عنوان «چرا تو سنگی؟» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شد.

 

این مجموعه شامل ۲۰ قطعه شعر است که با تصویرگری‌ علی خدایی برای گروه سنی «د» و «ه» (دوره اول و دوم متوسطه) به چاپ رسیده است.


 بهار، صلح، ردّ بال پرنده، جنگ، سکوت، آخرین درخت، زندگی، گلایه، سنگ و آیینه، خواب، سایه و... عنوان برخی از سروده‌های این کتاب است.


یک باغ سرسبز/ گم در گیاهان و درختان/ پیچیده امّا دورِ بعضی شاخه‌هایش/ یک بوته، از گل‌بوته‌هایِ خاردار هرز/ این گل اگرچه خاردار است/ نامش/ اگرچه، بوته‌ی هرز است/ زیبایی گل‌های آن امّا/ بی‌حد و بی مرز است این قطعه‌ای با عنوان «هرزه» است که در این مجموعه آمده است.


این کتاب در ۴۰ صفحه رنگی با قطع رقعی و شمارگان ۴هزار نسخه با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور عرضه می‌شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۳۱
فروردين

با کمک این اپلیکیشن می توانید فهرست تمامی کتابخانه های عمومی شهر و یا استان خود را مشاهده کنید. می توانید آدرس دقیق آنها را از روی نقشه موقعیت یابی کنید و از نحوه رسیدن به محل موردنظر مطلع شوید. نهاد کتابخانه های عمومی با داشتن بیش از 3000 کتابخانه و دو میلیون عضو در کل کشور بزرگترین مرجع خدمات رسانی در حوزه کتاب و کتابداری در ایران می باشد.

دستیابی به کتابخانه حتی در دورترین نقاط کشور

شما با این اپلیکیشن می توانید در هر مکانی کتاب، نشریه و ... موردنظر خود را جستجو کنید و از وجود این منابع در کتابخانه قبل از مراجعه به آن اطمینان حاصل نمایید. حتی می توانید این منابع را قبل از رسیدن به کتابخانه رزرو نمایید تا به محض رسیدن به محل، توسط کتابدار تحویلتان شود.

می توانید از تازه ترین کتبی که به مخزن کتابخانه ها اضافه شده، اطلاع پیدا کنید. با نصب این اپلیکیشن قادر خواهید بودن با توجه به علاقه مندی های خود، از کتبی که تازه منتشر شده و برای کتابخانه ها ارسال شده، آگاهی یابید و آنها را امانت بگیرید.

این اپلیکیشن به صورت رایگان دراختیار عموم افراد جامعه می باشد و هرکس می تواند با نصب آن به خدمات و اخبار نهاد کتابخانه های عمومی کشور دسترسی داشته باشد.

 

نسخه تحت اندروید ‏«سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی »را از بازار اندروید دریافت کنید. این نسخه آزمایشی است و نظرات و پیشنهادات  در بهبود و توسعه نگارش های بعدی آن بسیار موثر خواهد بود.
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.sibnegar.nahadlibrary&ref=share

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۳۱
فروردين

 

 رمان «روزگار سپری شده مردم سالخورده» به نوعی خودسرگذشتنامه است. شخصیت اصلی داستان یعنی «سامون» نقل روزگار سپری شده محمود دولت‌آبادی در بافت زندگی خانوادگی و اجتماعی اوست.

این رمان در سه جلد با عناوین فرعی اقلیم باد، برزخ خس و پایان جغد در حدود 1600 صفحه توسط انتشارات چشمه منتشر شده است.

  محتوای هر جلد به زیبایی عنوان آن جلد را برمی‌تابد. به عنوان مثال در جلد اول با عنوان اقلیم باد دقیقاَ فضایی کویری با بادهایی آزاردهنده تداعی می‌شود. یا در جلد دوم با عنوان برزخ خس سختی‌های زندگی برزخ‌گونه‌ی سامون همچون خس و خاشاکی عنوان این جلد را به تصویر می‌کشد. یا در جلد سوم با عنوان پایان جغد  او را چون بوف پایان‌پذیری نشان می‌دهد.

رمان حاضر مجموعه‌ای است از نقل‌قول‌های پراکنده و پازل‌گونه‌ای از خود سامون و پدرش عبدوس، مادرش عذرا و نیز برادران تنی و ناتنی او رضی و نبی و اسد و سلیم و دیگر اطرافیان که شاید در صفحات اول کتاب خواننده دچار سردرگمی خاصی شود و ذهنش سراسر سوال و سوال شود اما همین لحن معماگونه استاد دولت آبادی خواننده را بر این می‌دارد که رمان را هر چه سریع‌تر پیش برد.

 موضوع داستان برمی‌گردد به سال‌های بین 1280 تا 1365 یعنی از زمان زندگی پدربزرگ سامون استاد ابا، عمه خورشیدش، عمویادگارش و پدرش عبدوس و با تولد خود و برادرانش ادامه می‌یابد. داستانی که در آن نقل زندگی خانواده آنها، مشاغلشان، سختی‌هایشان و زیباتر از همه پنهان‌ترین افکار سامون از کودکی تا مرگ بیان می‌شود. افکاری که آمیخته‌ است از واقعیت‌ها و افسانه‌ها. افکاری که گاهی اشاره دارد به حقایق تاریخی و سیاسی آن زمان و گاهی افسانه‌ها و خیال‌پردازی‌های مردم آن دوره را به تصویر می‌کشد.

 ویژگی بارز این رمان تشبیهات و جملات بی‌نهایت زیبای آن است. جملاتی که در عین سادگی بسیار زیبا بیان شده است. بعنوان مثال و به‌صورت ضمنی می‌توان به مواردی اشاره کرد:

 «دوره‌ای از عمر هست که انسان از خیر آسوده زیستن می‌گذرد و به فکر آسوده مردن می‌افتد؛ پس فکر می‌کنم تنها راه آسوده مردن این است که آنچه را از زندگی گرفته‌ام بهتر آن‌که گفته شود آنچه از زندگی به من داده و تحمیل شده است به آن بازگردانم.» (کتاب دوم: برزخ خس)

 «وقتی آدم تمام می‌کند، چشم‌هایش باز می‌ماند. هر کسی در این باب حرفی می‌زند. بعضی هم می‌گویند از این است که آدم دل از دنیا نمی‌کند. اما گمان من این است که آدم از مرگ خود تعجب می‌کند. چه می‌دانم؟ شاید آدم نمی‌تواند باور کند با به دنیا آمدنش یک چیز در سرنوشتش حتم است که آن مرگ است.» (کتاب دوم: برزخ خس)

 این کتاب به‌ویژه برای آن دسته از خوانندگانی مناسب است که پس از مطالعه رمان‌هایی ساده و با بیانی طولی و خطی حال به دنبال رمان‌هایی هستند قوی‌تر و با بیانی ادبی‌تر که تا حدودی تلاش ذهنی را برای مطالعه می‌طلبد؛ چرا که وجود اشارات سیاسی و ادبی در رمان کنکاش‌های ذهنی را ایجاب می‌کند.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۳۰
فروردين

«تخم‌ مرغ شانسی و چهار داستان دیگر» عنوان کتابی نوشته‌ی سپیده خلیلی است که به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

 

 این کتاب از گروه داستان‌های تخیلی و حیوانات با تصویرگری شبنم شعبانی برای گروه سنی «الف» و «ب» (۳ تا ۱۰ سال) منتشر شده است. «مورچه‌ها و موهای خورشید»، «ولی با اجازه»، «چکمه و نیمه چکمه‌هایش» و «کیف» عنوان چهار داستان دیگر این کتاب است  که در ۳۶ صفحه رنگی به چاپ رسیده است.


در بخشی از این کتاب می خوانیم:

قدی خانم با مرغ‌های دیگرِ لانه فرق داشت. مرغ‌های دیگر روزی یک تخم می‌گذاشتند. موقع تخم گذاشتن هم آن‌قدر قدقد می‌کردند که صدایشان ده لانه آن طرف‌تر می‌رفت؛ ولی قدی خانم نمی‌توانست تخم بگذارد. هر روز می‌رفت و یک تخم مرغ شانسی شکلاتی می‌خرید می‌گذاشت کنار لانه‌اش و...،

 

کتاب «تخم‌ مرغ شانسی و چهار داستان دیگر» با شمارگان ۵ هزار نسخه و قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور عرضه می‌شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۹
فروردين

 کتاب "خدا می‌خواست زنده بمانی" که بیان خاطراتی از شهید صیاد شیرازی است معرفی و مورد بررسی قرار گرفت.
مخاطب با مطالعه این خاطرات با زندگی شهید صیاد شیرازی همراه می‌شود، زندگی‌ای که سراسر با سعی و تلاش و غوطه خوردن در سختی‌ها همراه بوده، از غائله‌ سیستان و بلوچستان، کردستان، گنبد، خلق عرب تا مرصاد، که هر کدام از زبان یکی از همراهان صیاد شیرازی در آن زمان بازگو شده است.
در حاشیه جلسه  نیز کتاب مطلع مهر نوشته امیرحسین بانکی فرد  معرفی شد.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۹
فروردين
  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
فروردين
 
پدیدآورندگان 
موتور جستجوی علمی علم نت در مورد علت شکل‌گیری آن چنین بیان می‌دارند: «در حال حاضر پایگاه‌های متعددی در بستر وب وجود دارند که به نمایه‌سازی پژوهش‌های علمی کشور شامل مقالات، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها می‌پردازند؛ پایگاه‌هایی همچون

همچنین بررسی وضعیت موجود نمایه‌سازی اسناد علمی در پایگاه‌های مختلف نشان‌دهنده تفاوت‌های متنوع فنی و محتوایی بین این پایگاه‌ها است. علاوه بر تفاوت‌های فنی، وجود هم‌پوشانی محتوایی از یک‌سو و عدم‌جامعیت محتوایی پایگاه‌ها در حوزه خود از سوی دیگر، پژوهشگران را در شرایطی قرار می‌دهد که نه امکان صرفه نظر کردن از سامانه‌ای را برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند و نه اینکه می‌توانند برای برآورده شدن نیاز پژوهشی خود به‌صورت کامل به عملکرد و محتوای یک سامانه اکتفا کنند. 
نتیجه نهایی این امر افزایش زمان و عدم‌جامعیت پژوهش‌های انجام‌شده خواهد شد. علم‌نت با خزش محتوا از پایگاه‌های علمی و شناسایی همپوشانی‌های محتوایی بین این پایگاه‌ها یک محتوای جامع و یکپارچه را در اختیار کاربر قرار داده و درگاهی واحد برای دسترسی به این محتوا را ارائه می‌کند. علم نت با یکپارچه‌سازی اطلاعات، علاوه بر رفع مشکلات موجود، فرصتی را برای ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید در دو سطح برای پژوهشگران و برای نهاد‌ها و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی فراهم می‌کند».

از ویژگی‌های برجسته این موتور جستجوی علمی نوپا می‌توان به:
  1. ارائه نمودار از روند پژوهش با کلیدواژه موردنظر؛
  2. امکان فیلتر نتایج بازیابی شده با استفاده از سال نشر، سال نشر(مقاله نشریه، مقاله کنفرانس و پایان‌نامه)، محل نشر، پدید‌آور و کلیدواژه؛
  3. حذف موارد هم‌پوشان از پایگاه‌های اطلاعات علمی فارسی در زمان بازیابی منابع؛
  4. امکان مشاهده فرمت استناددهی منابع یافت شده با فرمت استنادی پیش فرض APA؛
  5.  امکان خروجی گرفتن از منابع یافت شده جهت نرم افزارهای استناددهی با فرمت endnot و BibTex؛
  6. امکان مشاهده مدارک مشابه در کنار هر مدرک یافت شده.
به نظر این موتور جستجوی علمی فارسی نوپا بتواند با بهبود هر چه بیشتر توانایی بازیابی خود، اندک اندک به یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاوش در بین پژوهشگران فارسی زبان مبدل شود.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
فروردين

 رمانى از آنتوان دو سنت اگزوپرى (١٩٠٠-١٩۴۴) ، نویسندۀ فرانسوى، که با مقدمه‌اى از آندره ژید در ١٩٣١ در پاریس منتشر شد.

وقایع داستان در امریکاى جنوبى اتفاق مى‌افتد، در دورانى که هوانوردى تجارى کارى قهرمانانه بود. اگزوپرى، که خود در ١٩٢٩ مدیر پست هوایى آرژانتین بود، در این رمان، گذران زندگى رئیس یک شرکت پست هوایى، به نام ریویر ، و گروه خلبانانش را شرح مى‌دهد. هدف اصلى که ریویر، شخصیت اصلى رمان، براى خود تعیین کرده است عبارت است از اثبات این موضوع که براى رساندن محموله‌هاى پستى، هواپیما وسیلۀ نقلیه‌اى است سریع‌تر از قطار؛ به این شرط که خلبانان وادار به کار بسیار خطرناک پرواز شبانه شوند تا، به این ترتیب، زمان صرفه‌جویى شده در روز، در شب از دست نرود.


این گزارش سنت اگزوپرى دربارۀ زندگى خلبانان شرکتهاى خطوط هواپیمایى، نشان مى‌دهد که چگونه سنت اگزوپرى و رفیقان هوانوردش حاضر بودند که از تمام دلبستگی‌هاى زندگى فردى خود دست بشویند تا از آرمانى دفاع کنند که به دیدۀ آنان حقانیت داشت.

در این کتاب، سنت اگزوپرى دو نوع انسان را توصیف مى‌کند: رئیس، کسى که اراده‌ها را آب دیده مى‌کند؛ و زیردست، کسى که با پذیرفتن مخاطرات حرفه‌اى، که خود انتخاب کرده است، دستورها را اجرا مى‌کند. رابطۀ میان این دو، رابطۀ ارباب با بردۀ خود نیست؛ بلکه رابطۀ انسانى است با انسانى دیگر، زیرا آزادى براى آن دو عبارت از پذیرش تام یک اجبار و گردن نهادن به یک وظیفه است. با پایبندى به این اجبار است که آنها از عظمت خود آگاه مى‌شوند و در خلال عمل است که قادرند اهمیت وظیفه را درک کنند، آن‌گاه که عمل متوجه هدفى است که انسان بیرون از خود براى خویش تعیین کرده است.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
فروردين

 این کتاب را انتشارات ایران‌بان با ترجمه مریم رفیعی وارد بازار کتاب کرده است. کتاب ۱۵۰ صفحه دارد و قیمت‌اش ۱۰ هزار تومان است.

 کتاب شرح‌دهنده ذهن‌هایی است که غالبا در جامعه‌های بی‌روح و کسل‌کننده، درک نمی‌شوند. اگر از شخصیت شرلوک هولمز خوشتان آمده و حس می‌کنید تشابه‌هایی هر چند جزئی با او دارید، اگر دوست دارید وجوه مختلف شیوه تفکر شرلوک هولمز را درک کنید و مهارت‌های فکری او را در خودتان پرورش دهید، این کتاب را به شما توصیه می‌کنم.

این کتاب نوشته دانیل اسمیت است و نباید آن را با کتاب ظاهرا مشهورتر دیگری که نویسنده آن Maria Konnikova است، اشتباه بگیرید.

  • کتابخانه امام حسین (ع)
۲۸
فروردين
  • کتابخانه امام حسین (ع)