کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

ترجمه دو کتاب در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی

سه شنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴ ق.ظ

 

دو کتاب «نقش های جدید تحقیقی برای کتابداران: اطلاع رسان پژوهش» اثر لیزا فدیرر و «ارزیابی نیازهای اطلاعاتی در عصر اینترنت: ابزارها، فنون و مفاهیم» اثر دیوید نیکلاس  از سوی پیمان کریمی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ترجمه و در مؤسسه کتابداری و انتشاراتی «همارا» در شیراز به چاپ رسید.

 

در کتاب «نقش های جدید تحقیقی برای کتابداران: اطلاع رسان پژوهش»  مؤلف بر این باور است که کتابداران برای سالیان متمادی در جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی و دسترسی به پیشینه موضوع مورد تحقیق حامی و پشتیبان محققان و پژوهشگران بوده اند. در واکنش به افزایش میزان تقاضاهای اطلاعاتی از سوی محققان و پژوهشگران برای کمک در کُل فرآیند پژوهش و اشتراک داده و روزآمد شدن در گسترش روش های علمی مبتنی بر داده در مقابله با پژوهش های سنتی، «اطلاع رسان پژوهش» به عنوان حرفه اطلاعاتی جدید به وجود آمده است.

 

در این کتاب نحوه همکاری دوستانه «اطلاع رسان پژوهش» با گروه پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات و ارائه خدمات خارج از فضای فیزیکی کتابخانه ، از طریق مثال های عملی و مستند تشریح شده است.

 

در کتاب «ارزیابی نیازهای اطلاعاتی در عصر اینترنت: ابزارها، فنون و مفاهیم» دیوید نیکلاس هدف کلی از ارزیابی نیازهای اطلاعاتی را ترغیب و تشویق کاربران و یا در اصطلاح جدیدتر «بازیگران اطلاعات» به مکان درست و واقعی اطلاعات مورد نیاز می داند؛ به طوری که  اطلاعات تحویلی، اطلاعاتی مورد نیاز، مرتبط و مؤثر برای کاربران باشد.

 

ماهیت ارزیابی نیازهای اطلاعاتی بسیار شخصی است و این ویژگی فرآیند جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه، تحلیل تاریخچه وب و ... را به صورت متوالی نیازمند است. بدین منظور بایستی ارتباط تنگاتنگ بین خدمات اطلاعاتی و کاربران اطلاعاتی حفظ شود.

 

اینترنت باید ارزیابی نیازهای اطلاعاتی را بیشتر از پیش در دستور کار خود قرار دهد، زیرا تنها بدین وسیله است که نیازهای اطلاعاتی و استفاده بازیگران اطلاعات را می تواند شناسایی کرده و توانایی واقعی اینترنت در آن صورت می تواند نمود واقعی پیدا کند. آنچه که قطعاً می توان گفت این است که حرکت به سوی استفاده از موبایل به عنوان وسیله ی بازیابی اطلاعات تخصصی به صورت پیوسته و روزآمد در حال افزایش است و نیازهای اطلاعاتی به سوی اطلاعات موبایلی در حرکت هست.

 

 در این کتاب مؤلف بر این باور است که در غبار و مه فناوری اطلاعات به نظر می رسد که حرفه های اطلاعاتی راه خود را گُم کرده و نیاز به تأیید دوباره و پیمان شغلی خود با کاربران اطلاعاتی شان هستند.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی