کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

رویداد آنلاین، وبینار یا سمینار آنلاین چیست؟

شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۰ ب.ظ
تا به امروز مطمئنا در کنفرانس ها و سمینارهای متعددی شرکت نموده اید و بنا به اعتبار و درجه اهمیت انها، از مطالب جدید، اطلاعات و تحقیقات مربوط به موضوع بحث استفاده کرده اید. اما تصور کنید اگر این امکان بوجود می آمد که با صرف وقت و هزینه ای اندک و بدون متحمل شدن مشکلات ترافیکی، محدودیت های جغرافیایی و حتی در زمان های مناسب تر، در سمینارها، رویدادها، کنفرانس ها و نشستهای علمی شرکت کرد و از دانش این رویدادها با کمترین هزینه و بالاترین اثربخشی بهره مند شد.

هم اکنون با پیشرفت های قابل توجه ای که در حوزه فناوری اطلاعات در جهان و در کشور اتفاق افتاده و بهبودهای زیرساختی اینترنت در ایران بوجود آماده است، ابزارهای آنلاین بسیاری برای برگزاری کلاس ها، سمینارها و رویدادهای آنلاین بوجود آمده اشت. مهمترین این ابزارها، نرم افزار های تحت وب برگزاری سمینار آنلاین یا در اصطلاح وبینار میباشند که از طریق آنهامی توانید در منزل خود بنشینید و در سمینارها و رویدادهای مختلف به صورت زنده شرکت کنید. مهم نیست که کجای ایران پهناور و یا جهان باشید، مهم اینست که اینترنت داشته باشید!!

واژه وبینار Webinar از عبارت Web-based seminar گرفته شده است و به رویدادها و سمینارهایی اشاره دارد که در آن با اعلام زمان مشخص به اعضای مدعو (کاربران آنلاین)، سخنران یا سخنرانان همان زمان به صورت آنلاین وارد محیط وبینار شده و بحث خود را شروع کنند، اسلاید های خود را به اشتراک بگذارند و کاربران نیز بصورت کاملا تعاملی و آنی در مباحث شرکت کرده، پرسشهای خود را (متنی، صوتی یا تصویری) مطرح کنند و در همان زمان پاسخ خود را از مدرس یا سخنران دریافت نمایند.

به صورت کلی می توان گفت که وبینار، هر آن چیزی که در عمل و بصورت حضوری در کلاس های درس، سمینارها و یا سایر رویدادهای تجاری یا آموزشی از آن انتظار دارید را شامل می شود اما بصورت غیری حضوری و از راه دور و بر بستر اینترنت نسبتا پر سرعت.

 از جمله مزایای منحصر بفرد وبینارها می توان به موارد ذیل اشار کرد:

  • امکان مشاهده همزمان تصویر، صدا و فایل ارائه سخنران بصورت آنلاین در زمان برگزاری وبینار
  • حذف محدودیتهای زمانی، مکانی و جغرافیایی برای کاربران و اساتید
  • امکان مشاهده آفلاین هر یک از وبینارها در زمان دیگر
  • امکان انتقال فایل های تکمیلی توسط استاد (سخنران) به شرکت کنندگان
  • امکان پرسش و پاسخ و تبادل نظر بصورت آنلاین و آنی برای کاربران  و سخنران/مدرس

 

مقایسه وبینار و سمینار یا کلاس:

  • از خصوصیات بارز وبینارها می توان به عدم محدودیت مکانی اشاره کرد. شرکت کنندگان می توانند در زمان های تعیین شده و در هر مکانی که هستند در وبینار شرکت کنند. اما در سمینار بدلیل آنکه مکان از پیش تعیین شده است محدودیت  مکانی وجود دارد و تمام افراد می بایست خود را به مکان مورد نظر برسانند.
  • در وبینارها به دلیل امکانات موجود در نرم افزار مورد استفاده برای برگزاری سمینارهای آنلاین می توان تصاویر، فایل های پاورپوینت، فلش و ... را ارائه نمود. این ویژگی نیز در سمینارها وجود دارد و از این حیث تفاوتی با یکدیگر ندارند.
  • در سمینارها می توان پیش از برگزاری سمینار نظرسنجی های مورد نظر را انجام داد.وبینارها نیز در این زمینه محدودیتی ندارند و قابلیت نظرسنجی را دارند. با این تفاوت که نتایج نظرسنجی بصورت آنی و در همان زمان در دسترس خواهند بود.
  • از سایر ویژگی های بارز و مهم وبینار میتوان به صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد. به این معنی که شرکت کنندگان دیگر هزینه ای بابت ایاب و ذهاب و هزینه های مرتبط با آن را نمی پردازند. همچنین هزینه برگزاری یک وبینار در اکثر موارد تا 50 درصد ارزان تر از رویداهای حضوری خواهند بود.
  • از ویژگی های بارز سمینارها که وبینارها فاقد آن میباشند حضور رو در رو و فیزیکی شرکت کنندگان هنگام برگزاری سمینار است.

جدول ویژگی های وبینارها و سمینارها به طور خلاصه:

 


 استاندارد دریافت بدون مشکل وبینار در ایران

با توجه به تجربه  نیاز است تا حداقل سرعت نرخ دانلود شرکت کنندگان آنلاین در رویدادها، 50 کیلوبایت بر ثانیه باشد.

 

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی