کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

زیبایی و هنر

يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸ ق.ظ


زیبایی و هنر

  • از: الیزابت پرتجان،
  • سعید خاوری نژاد (مترجم)
  • ناشر: سوره مهر
  • تعداد صفحات: ۳۰۵
  • زبان: فارسی
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۲
  • شابک: 978-600-175-373-2

سخن‌گفتن از «مفاهیم زیبا» و «زیبایی» هیچ‌گاه، کاری ساده‌ نبوده است. بشر در گذر هزاره‌ها، به‌ویژه سده‌های گذشته و با توجه به معیارهای متعدد و متنوع، از علاقۀ شخصی گرفته تا اوضاع زمان و شاخص‌های بسیار دیگر، تعاریفی گوناگون در‌این‌زمینه بیان کرده است. این مسئله، خود، در قراردادی‌بودن تعاریفی ریشه دارد که در اعصار مختلف، از استنباط‌های افراد گوناگون و جریان‌های فکری‌اعتقادی، تأثیر پذیرفته‌اند. اثر حاضر نیز با اشاره به آرای تنی چند از متفکران هنریِ تأثیرگذار در هر عصر، می‌کوشد دربارۀ سیر تحول معنای «مفاهیم زیبا» و «زیبایی» در هنر اروپا، به‌ویژه حوزۀ نقاشی در محدودۀ زمانی دویست‌ساله، توضیحاتی ارائه کند. دامنۀ این سیر از کشور آلمان در قرن هجدهم آغاز می‌شود و با گذر از فرانسه در قرن نوزدهم و همچنین انگلستان در دوران ویکتوریایی، به مدرنیسم در قرن بیستم می‌رسد.

فصل اول به آلمان در قرن هجدهم و افرادی همچون وینکلمن و کانت می‌پردازد. در این فصل، تعریف اثر زیبا ازنظر وینکلمن، پایه‌گذار حوزۀ تاریخ هنر، مبنی‌بر لزوم مطابقت آن با هنر یونانی، شرح داده شده و در ادامه، به تعریف ویژگی‌های شیء زیبا از دید کانت، مبدع زیبایی‌‌شناسی، پرداخته می‌شود. فصل دوم بر فرانسۀ قرن نوزدهم تمرکز دارد و ضمن بیان تأثیر زیبایی‌‌شناسی آلمانی بر افکار فرانسوی، آرای مختلف افرادی همچون استائل، کوزن، کوترمر، انگر، دولاکروا و گوتیه را دربارۀ ابعاد گوناگون زیبایی و همچنین عبارت جنجالی «هنر برای هنر» بررسی می‌کند. در پایان، بودلر و افکار وی دربارۀ زیبایی مدرن ارزیابی می‌شود. در فصل سوم، توجه بر انگلستان در دوران ویکتوریایی متمرکز است که راسکین، روزتی، سوینبرن و پیتر، افراد شاخص آن در حوزۀ زیبایی‌‌شناسی‌اند. در این فصل، نخست تأثیرات «هنر برای هنر» بررسی شد و سپس به «برهنه‌گرایی» توجه می‌شود و در پایان، مقولۀ «فرم و محتوا» می‌آید. فصل چهارم نیز در ابتدا، به مفهوم «ترک زیبایی» در دوران مدرن در قرن بیستم و سپس آرای فرمالیستی متفکرانی چون راجر فرای و گرینبرگ و هنر انتزاعی وی می‌پردازد. سخن آخر نیز موضوع را تا زمان حاضر ادامه داده و به بحث پایان می‌دهد.



فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

مقدمه

یادداشت‌ها

فصل اول: آلمان قرن هجدهم؛ وینکلمن و کانت.

لائوکون

آپولو بلودره و ونوس مدیچی

وینکلمن و هنر معاصر خود

نقد قوه حکم کانت

کانت و هنر

نبوغ و اصالت

یادداشت‌ها

فصل دوم: فرانسۀ قرن نوزدهم؛ از استائل تا بودلر

زیبایی‌‌شناسی و نظریۀ هنری در فرانسه: استائل، کوزن و کوترمر

انگر و دولاکروا

انگر، گوتیه و هنر ‌برای هنر

بودلر و زیبایی مدرن

یادداشت‌ها

فصل سوم: انگلستان ویکتوریایی؛ راسکین و سوینبرن و پیتر

راسکین و نقاشی ونیزی و روزتی

سوینبرن، پیتر و هنر برای هنر

پرستش بدن

فرم و مضمون

یادداشت‌ها

فصل چهارم: مدرنیسم؛ فرای و گرینبرگ

ترک زیبایی

فرمالیسم فرای

از بی‌غرضی تا احساس زیبایی‌شناختی

کلمنت گرینبرگ و انتزاع آمریکایی

یادداشت‌ها

سخن آخر

یادداشت‌ها

مطالعۀ بیشتر

منابع جدید دربارۀ زیبایی و زیبایی‌‌شناسی

گزیدۀ منابع اصلی

منابع اصلی

منابع کمکی

فهرست تصاویر

معرفی نویسنده

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی