کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۹ ق.ظ

سینوهه نام داستانی به قلم میکا والتاری نویسنده فنلاندی است. این کتاب که مهمترین اثر نویسنده‌است، بر اساس وقایع دوران فرعون آخناتون نوشته شده‌است. در میزان اعتبار اطلاعات و توصیفات تاریخی این کتاب که شهرتی جهانی برای نویسنده خود به ارمغان آورد، سخنان بسیاری گفته شده است و نظرات متفاوتی وجود دارد.

این داستان دربارهٔ شخصیتی است که در هنگام تولد او را در یک سبد دست باف گذاشته و به رود نیل سپرده‌اند و خانواده‌ای فقیر او را یافته و به فرزندی بزرگ می‌کنند. سینوهه در ادامه به مقام کاهنی و پزشکی (مخصوصِ فرعون) می‌رسد و سفرهایی را به بابل و سوریه و کناره دریای مدیترانه می‌کند. در طول این سفر با رخدادهای گوناگون روبه رو می‌شود. در بازگشت به مصر برای نجات مصر از حرفه پزشکی خود استفاده می‌کند. در میانه‌های داستان او به هویت راستین پدر و مادرش پی می‌برد.

یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب، توصیف دقیق نحوه زندگی و اوضاع اجتماعی کشورهای مصر، سوریه، بابل، هیتی، میتانی در دوران آخناتون است؛ که در میان سال‌های ۱۳۳۴–۱۳۵۱ پیش از زادروز مسیح می‌زیسته است.

The egyptian finnish.jpg




تاریخ نشر متن اصلی   1945



این کتاب بارها ترجمه شد؛ در عربی به «سنوحی المصری» در ۳۰۶ صفحه و در فارسی به «سینوهه» توسط احمد بهپور و بعدتر توسط میترا میرشکار. اما بی‌گمان مشهورترین ترجمه از آن ذبیح‌الله منصوری است که کتاب را به نام «سینوهه: پزشک مخصوص فرعون» در دو جلد  منتشر کرد و کتاب به عنوان کتابی تاریخی شهرت بسیار زیادی پیدا کرد.
در مقدمه دکتر احمد بهپور می‌خوانیم: در مورد این که سینوهه شخصیتی است واقعی یا افسانه‌ای چیزی دانسته نشد، شاید او نیز همانند «یل سیستان» باشد که فردوسی بزرگ از او «رستم داستان» را ساخته است...

فیلمی نیز بر اساس این کتاب در سال ۱۹۵۴ ساخته شده‌است.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی