کتابخانه عمومی امام حسین (ع)

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ خرداد ۹۶، ۱۲:۵۷ - پوریا قلعه
    ^ـ^
پیوندهای روزانه

جلسه نقد کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای»

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۵ ق.ظ

 کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی به بوته نقد و بررسی گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مریم عباسی کارشناس نقد درباره این کتاب عنوان کرد: رمان دینی در ایران با فراز و نشیب‌های ساختاری و معنایی متعددی همراه بوده است و در نهایت نیز ماحصل انتشار در این سبک ادبی را نمی‌‌توان چیزی بیشتر از طبع‌آزمایی دانست.
وی ادامه داد: در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نویسندگان متعددی که در این زمینه فعال بوده‌اند به طور عمده موفق‌ترین آثار خود را در زمینه باز روایی از حوادث تاریخی قرار داده‌‌اند.
عباسی، گفت در چنین فضایی آنچه که کمتر به خلق آن توجه شده است تولید رمان‌هایی دینی با مضمون اجتماعی و با حوادثی است که در چهارچوب و جغرافیای زیستی امروزی می‌گذرد. به عبارت دیگر، رمان دینی که در داستانش به مسئله سبک زندگی دین‌مدارانه به شیوه‌ای کاملا اسلامی و ایرانی بپردازد؛ کمتر مورد توجه و دقت نویسندگان ایرانی بوده است.
 "پنجشنبه فیروزه‌ای‌"، جدیدترین تجربه سارا عرفانی را می‌توان یک تجربه قابل اعتنا و قابل قبول در حرکت به سمت تولید چنین آثاری دانست؛ آثاری داستانی که پیش از هر چیز سعی دارند به دور از هر نوع قضاوت و یا ظاهرالصلاح نشان دادن بخشی از شخصیت‌های داستانی و ترسیم فضاهای سفید و سیاه در داستان، سبک‌های مختلف از زندگی انسانی را پیش روی هم قرار داده و مخاطب را به هم ذات پنداری با آن وادارند.
 عباسی افزود: "پنجشنبه فیروزه‌‌ای" از حیث بیان رویدادهای داستانی اثری به شدت امروزی است، به عبارت ساده‌‌تر این رمان در زمره آثار آپارتمانی و لوکس و شبه‌روشنکفرانه است و نه آثاری که به تمامی در مسجد و مکان‌های مذهبی می‌گذرد. ساختار روایت دینی این رمان شکل گرفته در ساختارهای عادی و روزمره و قابل دسترسی زندگی امروزین همه ماست و همین مسئله است که این داستان را برای خواندن و پی‌گرفتن قابل تأمل می‌کند.
از جوایز این کتاب می توان به برگزیده شدن در جشنواره رضوی، رتبه نخست جشنواره مردمی کتاب و برگزیده شدن جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور، اشاره نمود.
کتاب پنجشنبه فیروزه ای توسط انتشارات نیستان، با تیراژ 3100 نسخه به چاپ چهارم در سال 1395 رسیده است.

  • کتابخانه امام حسین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی